Nokia køber amerikansk softwarevirksomhed

Nokia har opkøbt softwarevirksomheden, Spacetime Insight. Med opkøbet satser Nokia benhårdt på at udvikle sin softwareforretning yderligere.

Artikel top billede

Nokia kunne mandag offentliggøre, at den har købt den amerikanske softwarevirksomhed Spacetime Insight.
Det skriver Reuters.

SpaceTime Insight levere overvågnings- og analysesoftware til kunder indenfor energi-, logistik-, transport- og forsyningssektoren.

Dets software er primært retter mod at optimere drift og skære omkostninger ved at reducere nedbrud og reparationer.

Detaljerne om opkøbet blev er ikke offentliggjort.

Læs også: "Om morgenen, lige før vi skal ind til interviewet, bliver hans telefon pludselig rødglødende: "Nokiahar lige lukket hele afdelingen i København"

Nokia vil meget mere software

Opkøbet kommer i rækken af andre små til mellemstore opkøb, som Nokia har foretaget som led i en strategi om at bygge en softwareforretning op, der kan være med til at øge profitmarginerne.

”Traditionelt har de fleste netværksvirksomheder bygget software til at sælge mere netværksudstyr. Dette er en udvidelse i branchens B2B-side,” siger Bhaskar Gorti, president hos Nokia Software til Reuters.

Nokias softwareenhed havde en omsætning på omkring 12 milliarder kroner i 2017.

Ifølge data fra researchgruppen Analysys Mason i 2016, kommer Nokia ind på en andenplads på listen over leverandører af telekommunikationssoftware med en markedsandel på 10 procent.

Blandt de andre større spillere på markedet for telekommunikations-løsninger, finder man selskaber som Huawei, Ericsson, Cisco, Oracle og Amdocs.

Læs også: Nokia er tilbage: Er nu større end OnePlus, HTC, Sony og Google tilsammen

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil