Her er regeringens nye cyberplan: 25 punkter skal gøre Danmark mere sikker

Regeringen er klar med 25 konkrete punkter, der skal gøre Danmark bedre på it-sikkerhedsområdet.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Under overskriften ‘Danmark opruster i kampen imod digitale trusler’ har regeringen lanceret sin store nye nationale cybersikkerheds-strategi.

Den indeholder en række initiativer, som tilsammen skal være med til at ruste danskerne og de danske virksomheder mod cybertrusler.

"Truslen fra hackere og it-kriminelle imod borgere, virksomheder og myndigheder er rykket meget tæt på, og de digitale angreb bliver flere og stadig mere avancerede. Med denne strategi styrker vi vores evne til at forsvare samfundet imod cyberangreb,” lyder det fra innovationsminister Sophie Løhde (V).

Hun står sammen med erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) og forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) bag planen.

Regeringen vil blandt andet fremsætte lovforslag, der skal forbedre Center for Cybersikkerheds muligheder for at indsamle og analysere data, ligesom der skal etableres et landsdækkende cybercenter under politiet.

I planen indgår også, at der bliver indført skærpede krav til alle offentlige myndigheder, der outsourcer it i et eller andet omfang.

De skal fremover anvende ‘tilstrækkelige sikkerheds- og styringsbestemmelser i fremtidige kontrakter for samfundskritiske it-systemer,” hedder det.

De 25 punkter er følgende:

- Etablering af nationalt cybersituationscenter.

- Minimumskrav til myndigheders arbejde med cyber- og informationssikkerhed.

- Lovgivningsinitiativer på cyberområdet.

- Overvågning af statens kritiske it-systemer.

- Fælles digital indgang til indberetninger.

- Landsdækkende center for behandling af sager vedrørende it-relateret kriminalitet.

- Styrket samarbejde om forebyggelse af og håndhævelse over for it-relateret kriminalitet.

- Øget sikring af identitetsbeviser.

- Styrket prioritering af national it-infrastruktur.

- Sikker kommunikation i staten.

- Digital dømmekraft og kompetencer via uddannelsessystemet.

- Informationsportal.

- Forskning i ny teknologi.

- Erhvervspartnerskab for øget it-sikkerhed i dansk erhvervsliv.

- Partnerskab om kompetenceudvikling og opbygning af sikkerhedskultur i staten.

- Styrket oplysningsindsats til borgere og virksomheder.

- Sektorvise delstrategier og decentrale cybersikkerhedsenheder.

- Tværgående indsats for at understøtte samfundskritiske sektorers cyber- og informationssikkerhed.

- Styr på leverandører af outsourcet it.

- Styrket national koordinering.

- Styrket internationalt engagement.

- Tilstandsmåling af cyber- og informationssikkerhed.

- Overblik over beskyttelsesværdig information.

- Informationssikkerhedsarkitektur.

- National og international indsats for dataetik og persondatabeskyttelse.

Du kan læse mere om de enkelte punkter og hente hele strategien her.

Annonceindlæg fra Computerworld

AI skal frigøre tid og skabe nærvær i samtalen med borgeren

Flere kommuner går nu i gang med at bruge AI-understøttet dokumentation. Målet er, at sagsbehandlere skal bruge mindre tid på referater og registrering – og mere tid på nærvær i mødet med borgeren.

AGITO Medical A/S

IT Operations Lead

Nordjylland

TV2

iOS udvikler til TV 2 Teknologi

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

Mikkel Bernt Buchvardt

Elbek & Vejrup A/S