Her er regeringens nye cyberplan: 25 punkter skal gøre Danmark mere sikker

Regeringen er klar med 25 konkrete punkter, der skal gøre Danmark bedre på it-sikkerhedsområdet.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Under overskriften ‘Danmark opruster i kampen imod digitale trusler’ har regeringen lanceret sin store nye nationale cybersikkerheds-strategi.

Den indeholder en række initiativer, som tilsammen skal være med til at ruste danskerne og de danske virksomheder mod cybertrusler.

"Truslen fra hackere og it-kriminelle imod borgere, virksomheder og myndigheder er rykket meget tæt på, og de digitale angreb bliver flere og stadig mere avancerede. Med denne strategi styrker vi vores evne til at forsvare samfundet imod cyberangreb,” lyder det fra innovationsminister Sophie Løhde (V).

Hun står sammen med erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) og forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) bag planen.

Regeringen vil blandt andet fremsætte lovforslag, der skal forbedre Center for Cybersikkerheds muligheder for at indsamle og analysere data, ligesom der skal etableres et landsdækkende cybercenter under politiet.

I planen indgår også, at der bliver indført skærpede krav til alle offentlige myndigheder, der outsourcer it i et eller andet omfang.

De skal fremover anvende ‘tilstrækkelige sikkerheds- og styringsbestemmelser i fremtidige kontrakter for samfundskritiske it-systemer,” hedder det.

De 25 punkter er følgende:

- Etablering af nationalt cybersituationscenter.

- Minimumskrav til myndigheders arbejde med cyber- og informationssikkerhed.

- Lovgivningsinitiativer på cyberområdet.

- Overvågning af statens kritiske it-systemer.

- Fælles digital indgang til indberetninger.

- Landsdækkende center for behandling af sager vedrørende it-relateret kriminalitet.

- Styrket samarbejde om forebyggelse af og håndhævelse over for it-relateret kriminalitet.

- Øget sikring af identitetsbeviser.

- Styrket prioritering af national it-infrastruktur.

- Sikker kommunikation i staten.

- Digital dømmekraft og kompetencer via uddannelsessystemet.

- Informationsportal.

- Forskning i ny teknologi.

- Erhvervspartnerskab for øget it-sikkerhed i dansk erhvervsliv.

- Partnerskab om kompetenceudvikling og opbygning af sikkerhedskultur i staten.

- Styrket oplysningsindsats til borgere og virksomheder.

- Sektorvise delstrategier og decentrale cybersikkerhedsenheder.

- Tværgående indsats for at understøtte samfundskritiske sektorers cyber- og informationssikkerhed.

- Styr på leverandører af outsourcet it.

- Styrket national koordinering.

- Styrket internationalt engagement.

- Tilstandsmåling af cyber- og informationssikkerhed.

- Overblik over beskyttelsesværdig information.

- Informationssikkerhedsarkitektur.

- National og international indsats for dataetik og persondatabeskyttelse.

Du kan læse mere om de enkelte punkter og hente hele strategien her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Bluecircle

    Partiklerne ingen taler om: Den oversete risiko i datacentre og serverrum

    Støv, fibre og metalliske partikler kan påvirke både uptime, levetid og driftssikkerhed. Derfor arbejder flere datacentre systematisk med contamination control.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S

    SAP SuccessFactors Partner Pentos har pr. 1. marts 2026 ansat Plamena Cherneva som Seniorkonsulent indenfor SuccessFactors HCM. Hun skal især beskæftige sig med konfiguration og opsætning af SuccessFactors suiten, samt udvikle smarte løsninger til mellemstore danske virksomheder. Hun kommer fra en stilling som løsningsarkitekt indenfor HR IT hos LEO Pharma. Hun har tidligere beskæftiget sig med HR procesdesign, stamdata og onboarding. Nyt job

    Plamena Cherneva

    SAP SuccessFactors Partner Pentos

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

    Jonas Kyhnau

    Pentos