Syndflod af GDPR-krav kan ramme danske virksomheder: Risikerer store bøder eller lukning

Når den nye persondatalov træder i kraft i næste uge kan danske virksomheder blive lagt ned af henvendelser fra borgere, der vil have indsigt i deres persondata.

Artikel top billede

Danske virksomheder risikerer at blive lagt ned af utilfredse brugere, der vil have indblik i de persondata virksomheden har om dem.

Når GDPR træder i kraft i næste uge, får danske borgere krav på at få indsigt i, hvilke persondata virksomheder har om dem, og det kan blive meget tidskrævende.

“Worst case kan man forestille sig, at en virksomhed pludselig rammes af en kampagne på sociale medier, hvor tusindvis af kunder beder om indsigt på en gang. Kan virksomheden så ikke levere inden for 14 dage, som reglerne foreskriver, risikerer de en af de helt store bøder, der vil kunne ryste eller endda lukke nogle virksomheder,” fortæller Ali Cevik, direktør for rekruteringsvirksomheden HR-Skyen.

Læs også:Nu sker det endelig: Folketinget stemmer om GDPR - og på fredag er det lov

40 procent overvejer at få indsigt i deres persondata

Ifølge britiske Computing.co.uk, viser en undersøgelse lavet blandt 3000 europærere af Veritas, at fire ud af ti forbrugere vil overveje at benytte sig af muligheden for gratis at få indsigt i virksomhedens persondata.

“Selvom det næppe bliver alle de 40 procent, der søger om indsigt, når det kommer til stykket, vil det give en stor ekstra arbejdsbyrde, og det eneste virksomhederne kan stille op er at få automatiseret så meget af processen som muligt,” siger Ali Cevik.

Derfor bør alle virksomheder, ifølge Ali Cevik, se på, hvordan de kan fremskaffe persondata på den mest tidsbesparende måde.

“Grundlæggende er virksomhederne nødt til at lave deres systemer, så de bare skal trykke på en knap, og så ligger alle nødvendige oplysninger klar. Det vil være en stor opgave, hvis det skal håndteres manuelt, og det kan blive helt uoverskueligt, hvis der er mange, der henvender sig på en gang,” siger Ali Cevik.

Men de nye rettigheder vil også med stor sandsynlighed blive misbrugt at vrede kunder. Ifølge undersøgelsen fra Veritas vil otte procent af de adspurgte overveje at bruge muligheden til at spilde virksomhedens tid, hvis de føler sig dårligt behandlet.

Læs også: Afstemning: Om otte dage får hackere en gylden mulighed for at afpresse virksomheder - frygter I angreb, når GDPR træder i kraft?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cybersecurity

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Kickstart din karriere og bliv IT-supporterelev hos Haderslev Kaserne

    Sydjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S