Steffen Andersen er en af Danmarks bedste CIO'er: Styrer Adform i et vildt teknologiræs mod gigantiske konkurrenter

Nomineret til Årets CIO 2018: Tag med på et vildt teknologiræs med 2,7 milliarder visninger, budprocesser på 300 millisekunder, millioner af transaktioner i sekundet og konkurrenter som Facebook og Google. Læs her, hvordan Steffen Andersen, CIO hos Adform, sikrer, at virksomheden er helt fremme teknologisk.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium

Det får du i artiklen

  • Få et indblik i det data og de teknologier, som Adform jonglerer rundt med hver dag
  • Find ud af, hvordan Steffen Andersen sikrer, at Adform er helt fremme teknologisk
  • Læs om Adforms tilgang til agile metoder
  • Forstå den rejse, som Adform og Steffen Andersen lige nu er på
2.199
11 min
Man skulle umiddelbart ikke tro det, men på en brostensgade i den charmerende københavnske bydel, Christianshavn, er der for alvor et teknologiræs i gang.

Inden for i det åbne kontorlandskab på Wildersgade 10B styrer CIO Steffen Andersen en global it-strategi for den fremadstormende danske ad-tech-virksomhed, Adform.

Når konkurrenterne blandt andet hedder Facebook og Google, føler man sig ikke frem med ny teknologi. Man er med til at udvikle og sætte standarden for, hvordan ny teknologi benyttes.

Det er et teknologiræs, hvor man kan spejde langt efter det kendte sort-hvid-ternende flag – for ræset slutter ikke foreløbigt.

”Al respekt for hvad Facebook og Google laver, menvi ser det som en motivation og et drive for det, vi laver, og hvordan vi får tingene til at lykkes for os,” siger Steffen Andersen.

”Det gør vi ved hele tiden at udfordre os selv med de nyeste teknologier og hele tiden at kigge på de næste muligheder for at gøre tingene mere optimalt og ved ikke at være bundet af et dogme eller en teknologitilgang, der er statisk.”

To og fire millioner transaktioner i sekundet
Hver dag håndterer Adform mellem to til fire millioner transaktioner i sekundet, budprocesser på 300 millisekunder. Selskabet havde for noget tid siden en dag med astronomiske 2,7 milliarder visninger.

Når man arbejder med så store mængder data, kan der hele tiden optimeres og hele tiden leveres ny indsigt eller funktionalitet på toppen af data.

For Adform er der derfor heller ikke noget nyt i at arbejde med områder som data science, big data, AI, algoritmer eller nogle af de nyere teknologier som Docker og Kubernetes til automatisk deployment, Note.js på GraphQL eller Spark til at processere data.

”Tallene ikke bare lyder af meget. Det er virkelig meget. Det er ekstrem store mængder data. Vi taler petabyte, som ligger til grund for alt, hvad vi gør. I forhold til for eksempel Visa-transaktioner er der tale om en mangedoblet faktor,” siger Steffen Andersen om de mængder data, som Adform jonglerer med.

Steffen Andersen er nomineret til Årets CIO 2018. Her kan du læse om alle de nominerede: Her er Danmarks fem bedste CIO'er lige nu: Disse fem it-chefer er nomineret til titlen som Årets CIO2018

"Vi er ikke bange for at prøve noget nyt"
På en stor åben terrasse har Adforms 35 medarbejdere på det danske kontor udkig lige ned til Michelin-restauranten Kadeau.

De to virksomheder, Adform og Kadeau, er på mange måde et umage par.

Fra restauranten - med to spisesteder i København og på Bornholm og et bogstavelig talt jordnært fokus - til Adform, en global virksomhed med 19 kontorer, ni datacentre, godt 800 ansatte og en udelukkende digital tilstedeværelse.

Men der er også fællesnævnere - for eksempel det store fokus på at være ambitiøs og grundig, men altid legesyg og udforskende, som der står på Kadeaus hjemmeside.

Chefkokken for hele det digitale univers hos Adform, Steffen Andersen, pointerer, at den eneste måde at kunne gå op i mod de store giganter Facebook og Google netop er ved konstant at eksperimentere og prøve nye ting af.

”Mit ansvar er at sikre, at vi er innovative og visionære nok. At vi har de rigtige ressourcer, der kan agere på det, og vi har en tilgang til teknologi, der gør, at vi ikke er bange for at prøve noget nyt. Det kan godt være, vi ikke lykkes, men så har vi lært noget, og så lykkes vi af en anden vej,” fortæller Steffen Andersen.

De gigantiske konkurrenter, Adform møder i adtech-markedet, kræver ifølge it-chefen et åbent møde med den nyeste teknologi. Sat rigtigt sammen er det, hvad der skal medvirke til, at Adform, på trods af, at Facebook og Google har langt flere hestekræfter, kan være helt fremme i feltet.

”Opskriften for os er at finde balancen mellem at være meget brede teknologiske, men samtidig også rydde op og sikre, at vi anvender teknologien på en rigtig og konsistent måde og ikke bare har knopskydninger alle steder. Det handler om at udvikle en modenhed, hvilket jeg i de sidste år hos Adform har brugt meget af min tid på,” siger han.

Læs om en af de andre nominerede her: CIO Kristian Hjort-Madsen har spredt PFA's it ud i alle mulige retninger for at få mere kog i gryden: "Jeg tror simpelthen ikke på, at vi it-folk tænker visionært nok"

Artiklen fortsætter under billedet... Alt er på radaen
De nye teknologier, som Adform jonglerer med, handler ikke om, at der skal være et eksperimenterende laberaotorie, hvor en masse it-udviklere kan lukke sig inde i månedsvis med alle de smarte buzzwords, der florerer i it-veredenen.

Adform holder et skarpt øje med al ny teknologi, for teknologien understøtter, som it-chefen siger det, "alt, hvad vi laver."

"Alt nyt har vi på radaren, og vi afdækker løbende, om det er noget, der kan understøtte forretningen. Vi skal ikke andre steder hen, end de mål, vi har defineret. Men vi skal finde ud af, om der er noget af den nye teknologi, der kan understøtte, at vi kommer bedre derhen. Den interesse er der hele tiden."

Adform skal ifølge it-chefen blive ved med at være helt fremme teknologisk, men det skal være på en smart måde, hvor man med færre ressoucer kan nå samme eller bedre reslutater end konkurrenterne.

"Det er ikke en legestue, men en interessant, moden legeplads. Vi har store globale kunder, der har store forventninger til vores leverancer. Dem skal vi hele tiden levere på. Det er en dualisme mellem at være på det nyeste og samtidig forstå kravet om at levere på det nyeste," pointerer Steffen Andersen.

Han fortæller, at Adform gør meget ud af at profilere sig med "alt det nye".

Adforms specialister motiveres til at holde indlæg på forskellige konferencer eller til at deltage i globale konkurrencer eller hackathons - ligesom han også selv holder indlæg eller præsentationer.

En ting er at profilere sig med alt det nye og skulle facilitere en "moden legeplads" for ny teknologi. Men, hvordan styrer man det som it-chef?

"Vi har processer og strukturer, der sikrer, at vi ikke opfinder den dybe tallerken igen og igen, bare fordi det er sjovt. Du kan ikke bare tage noget ny teknologi og knalde ind i vores miljø. Der er kontrol med, hvad der kommer ind. Der er nogle love og regler, der skal følges," siger Steffen Andersen og fortæller om Adforms såkaldte 'bubble pool'.

Den indeholder alle de nye teknologier, som er besluttet skal evalueres i forhold til, om det er noget, der skal implementeres ind i virksomheden.

Alle nye teknologier, fortæller han, går igennem disse processer, vurderinger og beslutninger, inden de kan blive til virkelighed.

Hvilke konkrete teknologier, der lige nu er i Adforms 'bubble pool', betragter it-chefen dog som en forretningshemmelighed.

It-chefens mission
Steffen Andersen blev ansat hos Adform for lidt over to et halvt år siden med en klar mission: ’Konsolidér Adforms forskellige løsninger til én samlet platform, der gør os teknologisk klar til enterprise-segmentet og kan gøre os til den mest markante ikke-amerikanske spiller indenfor ad-tech i verdenen.'

Den opskrift har han før serveret hos et andet, yderst markant dansk tech-selskab, nemlig Sitecore, som han arbejdede hos i fire år, og som han var med til at tage med på en global rejse, der efter hans egne ord, er "nøjagtigt den samme", som Adform er midt i.

Hvor Adform tidligere havde forskellige produktområder, som virksomheden gik til markedet med, er strategien i dag at servere en samlet full-stack-menu, der kan fortæres af såvel mindre som de største enterprises i verden.

Adform og Steffen Andersen har netop langet den første gennemgribende ændring af hele platformen over disken.

Det har betydet, at alt, hvad der tidligere var i de forskellige produktområder, nu er konsolideret ned i en og samme platform, der møder kunden.

Læs om en af de andre nominerede her: Hun brændte hele Børsens digitale hus ned: "Vi var fuldstændigt låst i vores backend-systemer. Det var dybt umoderne. End of life"

Agilitet ala Adform
Når man går op mod de store giganter som Facebook og Google er agile udviklingsmetoder ikke noget, man bare siger, fordi det lyder godt. Det er metoder, man tager meget seriøst og ikke bare slynger ud som lidt ekstra sukker på toppen.

Derfor er processer og strukturer omkring hele det agile mantra, som Adform kører med, helt fundamentalt.

"Det kan lyde hierarkisk, men det er meget vigtigt for os at have processer og strukturer, der undersøtter den her meget agile måde at se tingene på," siger han fortsætter:

"Det er det innovative og agile, som kommer til udtryk i alt, hvad vi gør. Derfor bliver vi også nødt til at begrænse os og sige nej til noget, der kunne være spændende. Det er den modningsrejse, vi har været på - at blive meget bedre til processer og strukturer og bedre til at eksekvere."

Steffen Andersen fortæller, at Adform har omkring 100 releases til produktions-miljøet i døgnet med små rettelser og opdateringer.

"Det er en flydende leverance af ny funktionalitet og optimering i vores livemiljø. Det gør, at vi meget hurtigt ser resultaterne af det, vi laver, og hele tiden kan være agile i forhold til det, vi ser i vores A/B-testing og i vores meget konkrete mål."

Hvordan griber man forandringerne an som it-chef?
Den nye mission, om for alvor at komme ud i verden, har betydet forandringer i den danske ad-tech-virksomhed.

At få Adforms digitale platform og de omkring 360 it-folk gjort klar til den nye verden med større armbevægelser og endnu højere ambitioner, har være en af de største udfordringer for it-chefen.

Det handler om klassisk forandringsledelse.

"Meget af mit arbejde har gået med at få skabt den motivation, der ligger i at få drejet organisationen ind på et levere på det næste niveau. Det er ikke fordi, vi ikke har gjort det godt ind til nu. Vi har gjort det fantastisk, og vi er kommet hertil. Men nu skal der nogle nye kompetencer på toppen, for at vi kan tage det næste skridt og være fantastiske i det setup. Det har været en udfordring," siger Steffen Andersen.

Han fortæller, at hele hans ledelsesgruppe er nye folk, som han selv har sat siden sin ankomst i virksomheden.

Forandringerne har krævet, at han fik de rigtige kompetencer ombord og fik skabt de nøvendige strukturer og processer, der skal til i en global virksomhed.

"Når du er en mindre organisation, er der meget uformelt, der fungerer rigtig godt. Men hvis din organisation og dit produkt bliver distribueret globalt, er der behov for klare både kommunikations- og beslutningslinjer. De skal etableres mere tydeligt med de konsekvenser, det har. Det er især det, der skal være med til at understøtte vores rejse," siger han og uddyber hvilken ledelsesstil, han har gjort brug af:

"Tydelig kommunikation er en vigtig ingrediens. Walk the talk. Du bliver nødt til at være ude og tage drøftelserne i organisationen. Så handler det om at være ærlig om, hvad man ikke ved. Den ærlighed er fundamentet i alt, jeg foretager mig."

Det er ikke altid, man kender det nøjagtige mål, og derfor er mantraet om agilitet også helt tæt på såvel virksomhedens arbejdsmetoder som ledelsesstilen.

"Vi skal her hen, men jeg ved ikke alt om, hvordan vi kommer derhen. Lad os være agile om at nå målet. Min opgave er at ansætte medarbejdere, der er dygtigere end mig og få det bedste ud af dem. Det gør man ved at give dem råderum og tryghed til at udforske de muligheder, der er inden for deres ansvarsområde og udfodre dem."

Og hvad kommer fremtiden til at byde på for it-chefen og Adform?

"Vi skal være meget større. Vi er oppe at bide vore store konkurrenter, og nu skal vi bevise, at vi kan tage de næste skridt. Vi er ikke interesseret i 'maintenance-level', for når vi kigger på konkurrencen, forvetningerne og hvordan markedet udvikler sig, så er det højst urealistisk ikke at flytte sig. Vi skal ikke være en langsom supertanker, men hele tiden udvikle os med den nyeste teknologi," slutter Steffen Andersen.

Læs om en af de andre nominerede her: CIO Peter Cabello spiller en nøglerolle i Pandoras globale vækstplaner: Sådan har han gjort it til en afgørende faktor


Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.


Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter


Premium
Test: Huawei Sound X er hvad du får, når du giver en smart-højttaler det hvide snit
Smarthøjttaleren fra den kinesiske teknologi-kæmpe er desværre handikappet af storpolitik. Det er der ikke desto mindre kommet et godt slagtilbud ud af.
Computerworld
Microsoft på vej med ny funktion til Edge-browseren
En helt ny funktion, der skal gøre livet lettere for bekymrede forældre, er nu på vej til Microsoft Edge-browser.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.