Denne Tesla-opdatering kunne hele den etablerede bilbranche lære noget af

En enkel software-opdatering kan give kæmpemæssige performance-fordele. Teslas nyeste update er en lektie, som hele bilindustrien kan lære noget af.

Artikel top billede

Det amerikanske svar på forbrugerrådet Tænk, Consumer Reports (CR), var ude med riven, da de i forrige måned testede den nye Tesla Model 3 elbil.

Bremserne var ifølge CR så slappe, at den ellers sportslige familiebil klarede sig værre end en Ford F-150 pickup-truck – langt fra klodens mest sportsprægede personbil.

Der gik dog ikke mere end nogle få dage, før Elon Musk og hans selskab havde et fix.

Tesla udsendte en software-opdatering, som barberede knap seks meter af bremselængden. Turen fra 60 mph (96 km/t) til nul kan Tesla Model 3 nu klare på 40,5 meter – en ottendedel kortere end før. Det skriver The Verge.

Det er første gang, at en software-opdatering udsendt over mobilnetværket – Over the Air (OTA) – giver så væsentlige performance-fordele i en bil, noterer Consumer Reports direktør Jake Fisher.

Noget hele industrien kunne lære noget af

Teslas software-opdatering viser i praksis, hvordan bilindustrien i fremtiden vil kunne adressere et issue på bare få dage. En bil kan altså være en enkel opdatering over mobilnetværket fra at være sikrere.

Sidste efterår tillod en midlertidig OTA-opdatering fra selskabet, at udvide batterirækkevidden for de Tesla-ejere, som befandt sig i orkanen Irmas bane, så de kunne køre sig selv og bilen i sikkerhed fra den livstruende orkan.

Et andet kritikpunkt som Consumer Reports har rejst, at bilen og dermed føreren er meget afhængig af den centrale konsol, vil endda kunne adresseres på et tidspunkt, via en enkel software-opdatering.

Læs også: Alt tyder på, at det var Ubers software, der forårsagede fatal påkørsel

Opdateringernes skyggeside

Muligheden for at kunne holde familiebilen konstant opdateret, har dog en skyggeside.

På den ene side, kan en opdatering rette op på en fejl, men den retter samtidig fokus på producentens manglende evne til at levere et fejlfrit produkt fra starten af.

Tesla har til dato nået at fremstille knap 34.000 styk Model 3’er, før fejlen blev adresseret efter kritik fra CR.

Samtidig møder Tesla samme type kritik, som etablerede elektronik-giganter som Apple har mødt. Eksempelvis sidste års ’batteri-gate’, hvor det viste sig, at visse iPhones blev sløvet af producenten, i et forsøg på at dække over en fejl i batterierne i de berørte smartphones.

Allerede nu lyder der, ifølge mediet, meldinger fra Tesla Model 3 ejere om, at bilens accelerationsevne er stækket af den nye software. Disse har affødt nogle konspiratoriske tanker om, at det er træk som Tesla har foretaget for at gøre selskabets nyligt annoncerede performance-udgave af Model 3 mere lokkende.

Tesla afviser dog denne anklage, fortæller the Verge.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil