Her er et udpluk af de mange metoder Facebook bruger til at høste dine data

Facebook har offentliggjort et dokument, der blotlægger de metoder, som virksomheden bruger til at høste dine data.

Artikel top billede

(Foto: Photo by William Iven on Unsplash)

Facebook har i et 222 sider langt dokument netop offentliggjort en lang række af de metoder, som virksomheden bruger, når den indsamler data om sine brugere.

Dokumentet er blevet offentliggjort som led i en række af svar på spørgsmål som medlemmer af den amerikanske kongres stillede til Facebooks-stifteren Mark Zuckerberg, da han ovenpå Cambridge Analytica-skandale vidnede foran politikerne.

Det amerikanske medie Business Insider har gennemgået dokumentet og fundet frem til de mest bemærkelsesværdige metoder, som Facebook bruger til at overvåge sine brugere.

Læs også: Avis: Facebook udleverer brugerdata til Apple, Microsoft, Samsung og mange andre hardware-producenter

1. Facebook registrerer, hvordan du bevæger din muse-cursor henover skærmen. Facebook bruger data om muse-bevægelser til at fastlå om brugeren er et menneske eller en robot.

2. Facebook registrerer ligeledes om dit browser-vindue er i forgrunden eller baggrunden. Disse oplysninger bruges ligeledes til at identificere robotter.

3. Facebook indsamler data om batteri-niveauet på din enhed, signalstyrken på dit netværk og om hvor meget ledig plads der er på din enhed.

4. Facebook indsamler også data om dit styresystem, browser-type og de plugins du anvender.

5. Facebook kender også til din mobil-operatør, din internetudbyder, din ip-adresse samt din tidszone og hastigheden på din internetforbindelse.

6. Facebook indsamler i nogle tilfælde også data om, hvilke andre Facebook-brugere, der anvender samme netværk som dig selv.

7. Facebook registrerer desuden wifi-netværk og mobilantenner, som du bevæger dig i nærheden af.

8. Hvis du giver Facebook adgang til det indhenter virksomheden også gps-data samt kamera- og foto-data fra din enhed. Hvis brugerne giver tilladelse til det, kan Facebook ligeledes få adgang til opkalds-data og sms-historien fra Android-brugere.

9. Facebook indhenter også data om såkadt ”online og offline-handlinger” samt data om spil og apps som brugerne anvender.

Læs også: Har du også undret dig over Facebooks foruroligende præcise venneforslag? Dette kan være den hemmelige forklaring på fænomenet

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil