Apple nedlægger totalforbud mod krypto-mining: Slut med at udvinde kryptovalutaer på både iOS og MacOS

Et nyt sæt retningslinjer for Apples App Stores til både Mac og iOS går efter struben på krypto-udvinding.

Artikel top billede

(Foto: Photo by Carlos Muza on Unsplash)

Når en applikation eller et program skal ud på et af Apples mange platforme, skal den følge selskabets retningslinjer før den kan blive godkendt.

Det kommer ikke til at ske fremover med de apps som udvinder kryptovalutaer, skrive The Verge.

Det er programmer, der typisk er yderst ressourcekrævende.

I Apples reviderede regler (App Store Reviewers Guideline) nedlægger selskabet nemlig totalforbud mod enhver app, som udvinder kryptovalutaer på både iOS, MacOS, WatchOS samt TvOS.

Det nye regelsæt udstikker fem regler for, hvad der må foretages af krypto-relateret aktivitet på selskabets platforme:

  1. Apple tillader brugen af en virtuel valuta i apps, så længe de tilbydes af udviklere som er indrullede som officielle organisationer.
  2. Den eneste form for krypto-mining som må foregå skal ske udenfor selve enheden, eksempelvis via cloud-baserede services.
  3. Apps må assistere med at sende, handle eller modtage kryptovalutaer fra en bestemt exchange, såfremt app’en er officielt repræsenterer denne exchange.
  4. Afledte finansielle produkter baserede på kryptovalutaer såsom futures, ICO’s (Initial Coin Offerings) og lignende skal udstedes af banker, virksomheder eller andre godkendte finansielle institutioner. De skal operere indenfor gældende lovgivning.
  5. Krypto-apps må ikke tilbyde virtuel valuta for brugeradfærd såsom at downloade eller anbefale en app via sociale medier.
Apples reviderede regelsæt kommer efter, at selskabet i marts måned måtte trække app’en ’Calendar 2’ fra selskabets Mac App Store. App’en tilbød brugerne premium-funktioner i programmet, ved at give sig til at udvinde kryptovalutaer på brugernes enheder.

Læs også: Ransomware væltes af tronen i ny opgørelse: Krypto-mining er det mest udbredte angreb i 2018 indtil videre

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S