Artikel top billede

Så meget ved Google om dig: Få overblik over de data, som Google indsamler om dig

Ved du, hvad Google egentlig ved om dig? Selskabet lægger faktisk alle detaljerne åbent frem, hvis du ved, hvor du skal kigge. Google anvender dine data til at målrette annoncer til dig. Se her, hvad Google ved om dig.

Google er blandt de selskaber i verden, der ligger inde med mest data om brugere og brugervaner.

Ifølge selskabet sælger det ikke data til andre selskaber. Men det bruger dem til at skræddersy annoncevisning og andre ting direkte til brugerne.

Selskabet ligger med store mængder data om dig. I det følgende gennemgår vi, hvor du finder de data, som Google lagrer om dig, samt hvordan du begrænser dem.

Du skal have en Google-konto

Det er vigtigt at vide, at Google kun kan identificere dig og høste individuel data om dig, hvis du har en Google-konto.

Uden en Google-konto kan Google stadig registrere dine bevægelser og handlinger via cookies på telefon og computer, men dine data vil her være anonyme og ikke personificerede, da Google jo ikke vil vide, hvem du er.

Beskrivelserne herunder er derfor betinget af, at man er registreret og altså for eksempel har en Google-konto (Gmail, Google Docs, Google Calendar, Google Drive) er logget ind på YouTube eller er logget ind på en Android-enhed.

Hvor godt kender Google dig så?

Engang var Google som bekendt kun en søgemaskine, og selskabet indsamler stadig en del data på de søgninger, som du foretager, da de siger en del om dig som person.

Når du er logget ind, kan du under myactivity se rækken af de søgninger, som du har foretaget.

Du kan også se din registrerede søgehistorik på YouTube her.

Du kan finde mere basal - men stadig personlig - information, som Google registrerer, på dine generelle konto-data, som du finder under Myaccount.google.com.

Går du her til dashboard får du fuldt overblik over dine handlinger og data hos Google.

Listen er ret omfattende. Den kan indeholde oplysninger om

- Dine mail-adresser.

- Dit køn.

- Din alder.

- Dine telefonnumre.

- Din private fysiske adresse og muligvis adressen på din arbejdsplads.

- De websites, som du har besøgt.

- De Android-apps, som du har downloadet.

- Dine kontaktpersoner.

- Dine YouTube-søgninger og -videoer.

- Dine foto.

- Hvor mange Android-enheder - telefoner og tablets - du har.

- Fysiske steder, som du har besøgt.

- Dine interesser.

- Dine Google-søgninger.

- Oplysninger om visse betalinger.

- Din kalender og alt, hvad der står i den.

- Dit Google-drev - dokumenter, spreadsheet, powerpoints og andet.

- Alt hvad du har sagt til Google Assistant.

Samlet giver denne liste et ret klart overblik over, hvem du er som person. Husk, at det er muligt at rydde listen.

Se hvad Google bruger dine data til

Google anvender primært dine data til at målrette annoncerne, så de rammer dig bedst muligt.

Google fortæller faktisk selv, hvad selskabet vurderer, at du er interesseret i på baggrund af dine mange data.

Under adsettings.google.com kan du (når du er logget ind) se, hvad Google mener er din alder, dine interesser og lignende, som annoncerne udvælges efter.

Listen er baseret på data fra hele Google-universet inklusvie YouTube og er relativt detaljeret - helt ned til foretrukne musikgenrer, foretrukne sportsgrene, film-genrer, indkøbsvaner, yndlingsdyr, hobbyer og så videre.

Google har også en liste over fysiske steder, som selskabet tror, at du har været.

På Google Maps timeline kan du ifølge Google ‘genopdage de steder, som du har besøgt, og de ruter, som du har fulgt.’

Det betyder jo så samtidig, at Google opbevarer disse data om dine besøg.

Denne funktion kan nemt slås fra under ‘administrer placeringshistorik.’

Sådan får du Google til at holde op

Det kan sagtens lade sig gøre at lukke for Googles anvendelse af dine data til at levere målrettede annoncer.

Man klikker blot knappen ‘annoncetilpasning’ fra.

Man kan også via dette site gaoptout slå muligheden for at blive tracket via Google Analytics fra.

Disse apps, services og enheder har adgang til dine Google-data

I en kompleks online-verden fyger det ud og ind med data mellem mange forskellige apps, services og enheder.

Det er ret nemt at få et overblik over de apps, tjenester og lignende, som via Android har adgang til dine data.

På Googles permissions-side kan du få et overblik over alle de services og apps, som har adgang til dine data - samt hvilke data, de har adgang til.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere