Så meget ved Google om dig: Få overblik over de data, som Google indsamler om dig

Ved du, hvad Google egentlig ved om dig? Selskabet lægger faktisk alle detaljerne åbent frem, hvis du ved, hvor du skal kigge. Google anvender dine data til at målrette annoncer til dig. Se her, hvad Google ved om dig.

Google er blandt de selskaber i verden, der ligger inde med mest data om brugere og brugervaner.

Ifølge selskabet sælger det ikke data til andre selskaber. Men det bruger dem til at skræddersy annoncevisning og andre ting direkte til brugerne.

Selskabet ligger med store mængder data om dig. I det følgende gennemgår vi, hvor du finder de data, som Google lagrer om dig, samt hvordan du begrænser dem.

Du skal have en Google-konto
Det er vigtigt at vide, at Google kun kan identificere dig og høste individuel data om dig, hvis du har en Google-konto.

Uden en Google-konto kan Google stadig registrere dine bevægelser og handlinger via cookies på telefon og computer, men dine data vil her være anonyme og ikke personificerede, da Google jo ikke vil vide, hvem du er.

Beskrivelserne herunder er derfor betinget af, at man er registreret og altså for eksempel har en Google-konto (Gmail, Google Docs, Google Calendar, Google Drive) er logget ind på YouTube eller er logget ind på en Android-enhed.

Hvor godt kender Google dig så?
Engang var Google som bekendt kun en søgemaskine, og selskabet indsamler stadig en del data på de søgninger, som du foretager, da de siger en del om dig som person.

Når du er logget ind, kan du under myactivity se rækken af de søgninger, som du har foretaget.

Du kan også se din registrerede søgehistorik på YouTube her.

Du kan finde mere basal - men stadig personlig - information, som Google registrerer, på dine generelle konto-data, som du finder under Myaccount.google.com.

Går du her til dashboard får du fuldt overblik over dine handlinger og data hos Google.

Listen er ret omfattende. Den kan indeholde oplysninger om

- Dine mail-adresser.

- Dit køn.

- Din alder.

- Dine telefonnumre.

- Din private fysiske adresse og muligvis adressen på din arbejdsplads.

- De websites, som du har besøgt.

- De Android-apps, som du har downloadet.

- Dine kontaktpersoner.

- Dine YouTube-søgninger og -videoer.

- Dine foto.

- Hvor mange Android-enheder - telefoner og tablets - du har.

- Fysiske steder, som du har besøgt.

- Dine interesser.

- Dine Google-søgninger.

- Oplysninger om visse betalinger.

- Din kalender og alt, hvad der står i den.

- Dit Google-drev - dokumenter, spreadsheet, powerpoints og andet.

- Alt hvad du har sagt til Google Assistant.

Samlet giver denne liste et ret klart overblik over, hvem du er som person. Husk, at det er muligt at rydde listen.

Se hvad Google bruger dine data til
Google anvender primært dine data til at målrette annoncerne, så de rammer dig bedst muligt.

Google fortæller faktisk selv, hvad selskabet vurderer, at du er interesseret i på baggrund af dine mange data.

Under adsettings.google.com kan du (når du er logget ind) se, hvad Google mener er din alder, dine interesser og lignende, som annoncerne udvælges efter.

Listen er baseret på data fra hele Google-universet inklusvie YouTube og er relativt detaljeret - helt ned til foretrukne musikgenrer, foretrukne sportsgrene, film-genrer, indkøbsvaner, yndlingsdyr, hobbyer og så videre.

Google har også en liste over fysiske steder, som selskabet tror, at du har været.

På Google Maps timeline kan du ifølge Google ‘genopdage de steder, som du har besøgt, og de ruter, som du har fulgt.’

Det betyder jo så samtidig, at Google opbevarer disse data om dine besøg.

Denne funktion kan nemt slås fra under ‘administrer placeringshistorik.’

Sådan får du Google til at holde op
Det kan sagtens lade sig gøre at lukke for Googles anvendelse af dine data til at levere målrettede annoncer.

Man klikker blot knappen ‘annoncetilpasning’ fra.

Man kan også via dette site gaoptout slå muligheden for at blive tracket via Google Analytics fra.

Disse apps, services og enheder har adgang til dine Google-data
I en kompleks online-verden fyger det ud og ind med data mellem mange forskellige apps, services og enheder.

Det er ret nemt at få et overblik over de apps, tjenester og lignende, som via Android har adgang til dine data.

På Googles permissions-side kan du få et overblik over alle de services og apps, som har adgang til dine data - samt hvilke data, de har adgang til.






Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR, status og overblik: Påbud og afgørelser strømmer nu ud fra Datatilsynet

Få styr på hvordan du kan sikre løbende overholdelse af GDPR-reglerne i fremtiden. Ved hjælp af de rigtige processuelle værktøjer og systemer kan du leve op til forventningen om, at din virksomhed har styr på reglerne og overholdelses af dem.

25. november 2020 | Læs mere


Hvordan bevarer du kontrollen, når målet er ultimativ frihed? Data Governance i en hybrid infrastruktur

Vores infrastruktur er i høj grad blevet ”sluppet løs”. Vi lever alle sammen med hybrid IT, hvor vores workloads er (eller skal ende) som frie og mobile entiteter, og hvor data kan bo overalt. Men hvordan bevarer du kontrollen, når målet er ultimativ frihed? I dette webinar retter vi fokus mod én af de måder, hvormed vi bedst bevarer balancen mellem frihed og kontrol over vores værdifulde data.

26. november 2020 | Læs mere


Simplificeret storage: Spar penge og besvær med software-defined storage fra Red Hat

Alle organisationer skal forholde sig til håndtering og lagring af hastigt stigende datamængder, hvilket igen øger behovet for en stabil, sikker og fleksibel måde at opbevare deres data på. Vel at mærke uden samtidig at presse økonomien unødigt. Når du har deltaget i Arrow’s webinar, har du viden om, hvordan din næste storageløsning skal se ud og hvorfor open source modellen fra Red Hat CEPH er det rigtige valg.

26. november 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Boozt.com har med CTO Jesper Brøndum i spidsen udviklet sine 15 vigtigste it-systemer helt selv: "Vi er simpelthen nødt til at være i kontrol"
Om få dage går e-handelsgiganten Boozt.com på børsen i Danmark. CTO Jesper Brøndum har stået i spidsen for at udvikle 15 af selskabets kernesystemer selv. "Det er vores kerneprocesser, som vi gerne selv vil have kontrol over, og derfor har valgt selv at bygge. Vi har eksempelvis bygget vores eget finanssystem," fortæller han.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.