Så meget ved Google om dig: Få overblik over de data, som Google indsamler om dig

Ved du, hvad Google egentlig ved om dig? Selskabet lægger faktisk alle detaljerne åbent frem, hvis du ved, hvor du skal kigge. Google anvender dine data til at målrette annoncer til dig. Se her, hvad Google ved om dig.

Google er blandt de selskaber i verden, der ligger inde med mest data om brugere og brugervaner.

Ifølge selskabet sælger det ikke data til andre selskaber. Men det bruger dem til at skræddersy annoncevisning og andre ting direkte til brugerne.

Selskabet ligger med store mængder data om dig. I det følgende gennemgår vi, hvor du finder de data, som Google lagrer om dig, samt hvordan du begrænser dem.

Du skal have en Google-konto
Det er vigtigt at vide, at Google kun kan identificere dig og høste individuel data om dig, hvis du har en Google-konto.

Uden en Google-konto kan Google stadig registrere dine bevægelser og handlinger via cookies på telefon og computer, men dine data vil her være anonyme og ikke personificerede, da Google jo ikke vil vide, hvem du er.

Beskrivelserne herunder er derfor betinget af, at man er registreret og altså for eksempel har en Google-konto (Gmail, Google Docs, Google Calendar, Google Drive) er logget ind på YouTube eller er logget ind på en Android-enhed.

Hvor godt kender Google dig så?
Engang var Google som bekendt kun en søgemaskine, og selskabet indsamler stadig en del data på de søgninger, som du foretager, da de siger en del om dig som person.

Når du er logget ind, kan du under myactivity se rækken af de søgninger, som du har foretaget.

Du kan også se din registrerede søgehistorik på YouTube her.

Du kan finde mere basal - men stadig personlig - information, som Google registrerer, på dine generelle konto-data, som du finder under Myaccount.google.com.

Går du her til dashboard får du fuldt overblik over dine handlinger og data hos Google.

Listen er ret omfattende. Den kan indeholde oplysninger om

- Dine mail-adresser.

- Dit køn.

- Din alder.

- Dine telefonnumre.

- Din private fysiske adresse og muligvis adressen på din arbejdsplads.

- De websites, som du har besøgt.

- De Android-apps, som du har downloadet.

- Dine kontaktpersoner.

- Dine YouTube-søgninger og -videoer.

- Dine foto.

- Hvor mange Android-enheder - telefoner og tablets - du har.

- Fysiske steder, som du har besøgt.

- Dine interesser.

- Dine Google-søgninger.

- Oplysninger om visse betalinger.

- Din kalender og alt, hvad der står i den.

- Dit Google-drev - dokumenter, spreadsheet, powerpoints og andet.

- Alt hvad du har sagt til Google Assistant.

Samlet giver denne liste et ret klart overblik over, hvem du er som person. Husk, at det er muligt at rydde listen.

Se hvad Google bruger dine data til
Google anvender primært dine data til at målrette annoncerne, så de rammer dig bedst muligt.

Google fortæller faktisk selv, hvad selskabet vurderer, at du er interesseret i på baggrund af dine mange data.

Under adsettings.google.com kan du (når du er logget ind) se, hvad Google mener er din alder, dine interesser og lignende, som annoncerne udvælges efter.

Listen er baseret på data fra hele Google-universet inklusvie YouTube og er relativt detaljeret - helt ned til foretrukne musikgenrer, foretrukne sportsgrene, film-genrer, indkøbsvaner, yndlingsdyr, hobbyer og så videre.

Google har også en liste over fysiske steder, som selskabet tror, at du har været.

På Google Maps timeline kan du ifølge Google ‘genopdage de steder, som du har besøgt, og de ruter, som du har fulgt.’

Det betyder jo så samtidig, at Google opbevarer disse data om dine besøg.

Denne funktion kan nemt slås fra under ‘administrer placeringshistorik.’

Sådan får du Google til at holde op
Det kan sagtens lade sig gøre at lukke for Googles anvendelse af dine data til at levere målrettede annoncer.

Man klikker blot knappen ‘annoncetilpasning’ fra.

Man kan også via dette site gaoptout slå muligheden for at blive tracket via Google Analytics fra.

Disse apps, services og enheder har adgang til dine Google-data
I en kompleks online-verden fyger det ud og ind med data mellem mange forskellige apps, services og enheder.

Det er ret nemt at få et overblik over de apps, tjenester og lignende, som via Android har adgang til dine data.

På Googles permissions-side kan du få et overblik over alle de services og apps, som har adgang til dine data - samt hvilke data, de har adgang til.






Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital How To: Data og AI er fremtiden – men kan man overhovedet lykkes i det nye data-univers uden den rette dataplatform?

Det er svært at spå om fremtiden, men vi kan være sikre på, at den indeholder meget mere data og en langt større anvendelse af kunstig intelligens. På dette webinar sætter vi derfor fokus på, hvordan du som organisation får styr på alle data, og bliver klar til fremtiden.

30. oktober 2020 | Læs mere


Dell Talk: Cybersikkerhed skal gentænkes for at kunne imødegå fremtidige avancerede cybertrusler

Danske virksomheder er nødt til at gentænke cybersikkerheden for at kunne imødegå fremtidige cybertrusler, som vi hele tiden gøres opmærksomme på. I denne talk får du et indspark i, hvordan du som virksomhed kan gentænke cybersikkerheden ud fra både et operationelt og sikkerhedsmæssigt perspektiv.

30. oktober 2020 | Læs mere


IT Security 2020

Strategic IT Security 2020 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

03. november 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Lars Engbork klar til at komme i gang som ny topchef for Visma E-conomic: "Vi har allerede lagt en plan for fremtiden"
Interview: Den nye direktør for Visma e-conomic havde for få måneder siden ikke regnet med, at han skulle overtage posten som CEO efter Mads Rebsdorf, der efter 10 år hos Visma er skiftet til en toppost hos norske Kahoot.
Computerworld
TDC ruller gratis fiber ud til 5.100 danske husstande - se adresserne her
TDC går i gang med at udruller fiber til tusindvis af danske husstande i Odens, Nordsjælland og Storkøbenhavn. Se hvor TDC’s gravemaskiner kommer forbi med tilbud om gratis fiber-opkobling.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Få øjeblikkelig og brugbar sikkerhedsindsigt med SIEM i skyen
En stigende del af virksomhedens kritiske IT-infrastruktur og applikationer driftes som hybridløsninger eller leveres online som SaaS eller PaaS. Alligevel er mange sikkerhedsprodukter stadig on-premise-baserede, tunge at implementere, kræver løbende vedligehold, er svære at overskue og bliver slet ikke udnyttet effektivt – hvis de da overhovedet installeres. Men det er under hastig forandring. Gartner venter, at 80% af alle Security Information and Event Management-løsninger (SIEM) om højst fem år vil have kernefunktioner, der udelukkende leveres via skyen, og det er der gode grunde til. Cloudbaseret SIEM er mere agilt, lettere at implementere, trækker på både AI og flere datakilder, er enkle at skalere og giver et markant bedre og mere prioriteret overblik over aktuelle trusler. Læs meget mere i denne hvidbog.