For et år siden rystede giftig virus A.P. Møller-Mærsk: Her er it-direktør Tom Christensens historie om angrebet - time for time

Longread, kapitel 1: På en helt almindelig tirsdag sidste år forvandlede A.P. Møller-Mærsks hovedkvarter på Esplanaden sig til en krigzone. Midt i kampen for at bevare herredømmet over Maersk Oil & Gas-forretningen stod it-direktør Tom Christensen. Her er første del af hans beretning fra 10 voldsomme dage.

Premium Kun for abonnenter
(Få gratis adgang med et Intro-abonnement)

Det får du i artiklen

  • En beretning fra hjertet af A.P. Møller-Mærsks hovedkvarter under angrebet sidste år.
  • Fortællingen om, hvordan man hos Maersk Oil & Gas reagerede på angrebet.
1.959
10 min
Tirsdag 27. juni 2017 tegner til at blive en helt almindelig småtam sommerdag i den danske hovedstad.

På avisernes forsider kan cyklisterne på vej ned gennem Bredgade læse om migrantkrisen i Middelhavet og en amerikansk præsident i konflikt med omverden. På mange måder ligesom i dag.

Alt ånder tilsyneladende fred og ro på Esplanaden, hvor en af dansk erhvervslivs store stoltheder A.P. Møller-Mærsk holder til.

Det er da også med ro i sindet, at den globale direktør for it-infrastruktur og drift hos Maersk Oil & Gas, Tom Christensen, går ned ad Esplanaden på vej til et møde med en leverandør.

De to sidder og drikker kaffe på Restaurant Babette på hjørnet af Bredgade og Esplanaden omkring klokken 13:00, da Tom Christensens telefon pludselig ringer.

"Jeg kigger ned og kan se, at det er vores security officer, Peter Lidell, der ringer. Så jeg siger, at den er jeg altså nødt til at tage," siger han.

Tom Christensen er i dag CIO hos franske Total, der i august sidste år købte Maersk Oil & Gas.

Ved opkøbet fulgte ikke bare boreplatforme og oliefelter med. Det gjorde Tom Christensen også.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

NNIT-selskabet Scales efter nedlukning af svenske og norske selskaber: De store vækstmuligheder ligger i Danmark

0 Premium-indhold

Oracle-specialisten Sysco stormer frem: Øger overskuddet med 400 procent

0 Premium-indhold

Rygte: Nye Microsoft Surface-maskiner på vej - med både Intel og AMD

0 Premium-indhold

Lukning af udenlandske selskaber og corona-omstilling koster NNIT's ERP-selskab Scales millioner: Nedgang over hele linien

0 Premium-indhold

Data om 500 millioner LinkedIn-brugere sat til salg i hackerforum


Premium
NNIT-selskabet Scales efter nedlukning af svenske og norske selskaber: De store vækstmuligheder ligger i Danmark
Interview: I løbet af 2020 har det NNIT-ejede Scales lukket sine datterselskaber i Norge og Sverige. I stedet fokuserer ERP-selskabet udelukkende på Danmark de næste par år, forklarer, forklarer CEO Hasse Bergman. Se her, hvorfor selskabet har afviklet de to nordiske enheder.
Computerworld
Sundhed.dk er klar med vaccinepas: Sådan finder du det
Regeringen har sendt et digitalt coronapas i udbud, men allerede nu kan du få adgang til et digitalt vaccinepas, der dokumenterer din vaccinationsstatus.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.