Det vrimler med alternativer til livet som bilejer – bilfabrikanter flokkes om delebilsordninger

Både Volvo, VW og Renault fremlægger planer for deres respektive delebilsordninger. Fælles for dem er, at de bliver baseret på eldrevne biler.

Artikel top billede

Volkswagen bud på en delebil bliver baseret på den fuldt elektriske I.D.-bil fra selskabet

Delebilsordninger, hvor hovedsageligt byboer kan bruge bilen som en service fremfor en fast udgift, vinder frem.

Alene denne uge er tre førende bilproducenter, Volvo, Volkswagen og Renault, ude med deres respektive planer for, hvordan selskabets biler i fremtiden ikke bliver noget man ejer, men rettere noget man lejer.

Det skriver The Next Web.

Hos Volvo vil tjenesten hedde kort og godt ’M’, baseret på erfaringer fra partneren Sunfleet, og vil fungere i både Sverige og USA, når den debuterer i 2019. VW vil også introducere et et-stavelsesbrand, ’We’, som ligeledes vil debutere i 2019 i hjemlandet Tyskland, men med ekspansionsplaner for øvrige europæiske, asiatiske og nordamerikanske markeder i 2020.

Franske Renaults bliver først med deres program, som indledes allerede i september 2018 i Paris og omegn.

Læs også: Denne Tesla-opdatering kunne hele den etablerede bilbranche lære noget af

En trend i bilindustrien

Med planerne slutter Renault, VW og Volvo sig til den hastigt voksende skare af etablerede bilproducenter, som vil forsøge sig med delebilstjenester.

Både Ford, General Motors og Mercedes byder hver især på deres egne delebilsbaserede tjenester.

Fælles for de hastigt voksende mængde af tjenester er, at der tages et eller flere nye teknologier i brug, såsom el-drevne køretøjer, fælleskørsel via app og digitale bilnøgler som kan lejes over smartphonen.

Se også: Først vandt Uber appelsag i London: Nu vil tjenesten tilbage til Danmark

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S