Det vrimler med alternativer til livet som bilejer – bilfabrikanter flokkes om delebilsordninger

Både Volvo, VW og Renault fremlægger planer for deres respektive delebilsordninger. Fælles for dem er, at de bliver baseret på eldrevne biler.

Artikel top billede

Volkswagen bud på en delebil bliver baseret på den fuldt elektriske I.D.-bil fra selskabet

Delebilsordninger, hvor hovedsageligt byboer kan bruge bilen som en service fremfor en fast udgift, vinder frem.

Alene denne uge er tre førende bilproducenter, Volvo, Volkswagen og Renault, ude med deres respektive planer for, hvordan selskabets biler i fremtiden ikke bliver noget man ejer, men rettere noget man lejer.

Det skriver The Next Web.

Hos Volvo vil tjenesten hedde kort og godt ’M’, baseret på erfaringer fra partneren Sunfleet, og vil fungere i både Sverige og USA, når den debuterer i 2019. VW vil også introducere et et-stavelsesbrand, ’We’, som ligeledes vil debutere i 2019 i hjemlandet Tyskland, men med ekspansionsplaner for øvrige europæiske, asiatiske og nordamerikanske markeder i 2020.

Franske Renaults bliver først med deres program, som indledes allerede i september 2018 i Paris og omegn.

Læs også: Denne Tesla-opdatering kunne hele den etablerede bilbranche lære noget af

En trend i bilindustrien

Med planerne slutter Renault, VW og Volvo sig til den hastigt voksende skare af etablerede bilproducenter, som vil forsøge sig med delebilstjenester.

Både Ford, General Motors og Mercedes byder hver især på deres egne delebilsbaserede tjenester.

Fælles for de hastigt voksende mængde af tjenester er, at der tages et eller flere nye teknologier i brug, såsom el-drevne køretøjer, fælleskørsel via app og digitale bilnøgler som kan lejes over smartphonen.

Se også: Først vandt Uber appelsag i London: Nu vil tjenesten tilbage til Danmark

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S