Tysk fodbold-landshold forsøgte sig med avanceret datanalyse fra SAP - men floppede alligevel ved VM

Det tyske fodboldforbund og SAP har sammen udviklet en avanceret platform til at samle og præsentere data fra en sværm af kilder og it-systemer ved hjælp af blandt andet kunstig intelligens. Men lige meget hjalp det ved VM.

Artikel top billede

Det tyske fodboldlandshold røg som det vil være nogle bekendt allerede ud af gruppespillet under VM i Rusland. Et magert resultat for et hold, som ellers er kendt for gode præstationer ved slutrunder.

Det ringe resultat sættes i et særligt perspektiv af det faktum, at det tyske landshold muligvis var det mest velunderrettede, gennemanalyserede og datamæssigt bedst forberedte hold ved slutrunden.

En podcast fra IDA kan nemlig fortælle, at det tyske fodboldforbund og SAP sammen har udviklet en helt ny it-platform, som både de enkelte spillere og holdet som sådan bruger til at analysere kampdata fra alle mulige kilder for at få de bedste chancer for en sejr.

Systemet kaldes SAP Sports One, og det indeholder blandt andet et såkaldt videocockpit, hvor de enkelte spillere på en telefon eller en tablet kan nærstudere og lære af individuelt udvalgte videoklip med dem selv eller en kommende modstander, mens trænere og analytikere kan finde mønstre i det store billede og måske forudse skader.

At undgå skader er ikke uvæsentligt.

Til podcasten fra IDA siger Bernd Huwe fra SAP, at “op mod 20 procent af topklubbernes lønninger indimellem går til skadede spillere. Der er kort sagt en solid business case i at undgå nogle af de mange skader.”

Konkret handler det om, at man kan samle data om en spillers præstationer under træningen sammen med hans medicinske historie og kampdata fra seneste kamp. Det kan eksempelvis bruges til at forudsige, at den pågældende spiller risikerer at få en skade i baglåret inden for den næste uge, fortæller Bernd Huwe.

Såkaldte wearables er en nøglekomponent i analysearbejdet. Herfra henter man data om den enkelte spillers puls, hastighed og bevægelser.

Det tyske landshold og SAP arbejder på at udbygge systemet med kunstig intelligens og machine learning. Eksempelvis vil man ved hjælp af mønsterdetektion og positionsdata snart kunne udpege komplekse kampsekvenser og modstandernes tendenser, skriver IDA.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil