Artikel top billede

På det kinesiske marked gør JD.com brug af førerløse investeringsrobotter. (Foto: www.maoyanzheng.com / Mao Yanzheng; Mao Yanzheng)

Kinas svar på Amazon planlægger storstilet entré på det europæiske marked

Den kinesiske e-handelsgigant JD.com har ambitioner om at erobre det europæiske marked. Det fortæller virksomhedens grundlægger i et interview med en tysk avis.

Den kinesiske e-handelsgigant JD.com, der ofte bliver omtalt som Kinas svar på Amazon, planlægger i øjeblikket en ekspansion på det europæiske marked.

Det skriver den tyske avis Handelsblatt, som bringer et interview med virksomhedens CEO og stifter Richard Liu – også kaldet Liu Qiangdong.

Her fortæller han, at virksomheden i øjeblikket er i gang med at lægge sidste hånd på en europæisk strategi.

"For mig handler det ikke bare om at sælge tyske produkter i Kina. Jeg vil også gerne sælge produkter i Europa. Vi skal bare lige have klarlagt detaljerne først,” siger han i interviewet.

Læs også: Her er ni gigantiske it-virksomheder fra Kina, som de færreste danskere har hørt om

Overvejer opkøb

JD.com er Kinas tredje største tech-virksomhed og ifølge Handelsblatt overvejer selskabet også at foretage opkøb i Europa, som en del af strategien.

"Hvis vi ser en god mulighed, så har vi tænkt os at tage den," siger Richard Liu.

JD.com er kendt for at investere massivt i nye logistik-løsninger i Kina, som eksempelvis føreløse leveringsrobotter og droner.

Ifølge Handelsblatt investerer JD.com i øjeblikket også heftigt i logistik og offline udenfor virksomhedens kernemarked i Kina og Sydøstaisen. Det sker i et forsøg på skabe et fodfæste i både Europa og USA.

JD, står for Jingdong, og Richard Liu fortalte for nylig i interview med det amerikanske magasin The New Yorker, at virksomheden oprindeligt startede som en kæde af fysiske elektronikbutikker i den kinesiske hovedstad Beijing.

Men da SARS-epidemien brød ud i Asien i 2003 barrikaderede borgerne i den kinesiske hovedstad sig i deres hjem, og Richard Liu måtte derfor skifte strategi og forsøge at sælge sine produkter på internettet.

Den 44-årige Richard Liu er den 18. rigeste mand i Kina, og han har ifølge The New Yorker udviklet sig til en mindre kendis i Kina, hvor han også danner par med den blot 24-årige social-media-stjerne Zhang Zetian.

Læs også: Wish.com er blevet en milliard-virksomhed på at sælge billigt tingel-tangel fra Kina til vestlige forbrugere: Her er forklaringen på de absurd lave priser




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
People Tech 2024: Sådan gør du din gode arbejdsplads endnu bedre

Du får indsigt i de nyeste trends, hvor udviklingen går hen, masser af inspiration fra andres erfaringer samt god tid til netværk – og værdifuld indsigt i mulighederne for at effektivisere løn- og HR-processer, understøtter nye arbejdsformer og helt basalt skabe grundlaget for at skabe en bedre og mere attraktiv arbejdsplads.

11. december 2024 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

06. januar 2025 | Læs mere


PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere