Artikel top billede

På det kinesiske marked gør JD.com brug af førerløse investeringsrobotter. (Foto: www.maoyanzheng.com / Mao Yanzheng; Mao Yanzheng)

Kinas svar på Amazon planlægger storstilet entré på det europæiske marked

Den kinesiske e-handelsgigant JD.com har ambitioner om at erobre det europæiske marked. Det fortæller virksomhedens grundlægger i et interview med en tysk avis.

Den kinesiske e-handelsgigant JD.com, der ofte bliver omtalt som Kinas svar på Amazon, planlægger i øjeblikket en ekspansion på det europæiske marked.

Det skriver den tyske avis Handelsblatt, som bringer et interview med virksomhedens CEO og stifter Richard Liu – også kaldet Liu Qiangdong.

Her fortæller han, at virksomheden i øjeblikket er i gang med at lægge sidste hånd på en europæisk strategi.

"For mig handler det ikke bare om at sælge tyske produkter i Kina. Jeg vil også gerne sælge produkter i Europa. Vi skal bare lige have klarlagt detaljerne først,” siger han i interviewet.

Læs også: Her er ni gigantiske it-virksomheder fra Kina, som de færreste danskere har hørt om

Overvejer opkøb

JD.com er Kinas tredje største tech-virksomhed og ifølge Handelsblatt overvejer selskabet også at foretage opkøb i Europa, som en del af strategien.

"Hvis vi ser en god mulighed, så har vi tænkt os at tage den," siger Richard Liu.

JD.com er kendt for at investere massivt i nye logistik-løsninger i Kina, som eksempelvis føreløse leveringsrobotter og droner.

Ifølge Handelsblatt investerer JD.com i øjeblikket også heftigt i logistik og offline udenfor virksomhedens kernemarked i Kina og Sydøstaisen. Det sker i et forsøg på skabe et fodfæste i både Europa og USA.

JD, står for Jingdong, og Richard Liu fortalte for nylig i interview med det amerikanske magasin The New Yorker, at virksomheden oprindeligt startede som en kæde af fysiske elektronikbutikker i den kinesiske hovedstad Beijing.

Men da SARS-epidemien brød ud i Asien i 2003 barrikaderede borgerne i den kinesiske hovedstad sig i deres hjem, og Richard Liu måtte derfor skifte strategi og forsøge at sælge sine produkter på internettet.

Den 44-årige Richard Liu er den 18. rigeste mand i Kina, og han har ifølge The New Yorker udviklet sig til en mindre kendis i Kina, hvor han også danner par med den blot 24-årige social-media-stjerne Zhang Zetian.

Læs også: Wish.com er blevet en milliard-virksomhed på at sælge billigt tingel-tangel fra Kina til vestlige forbrugere: Her er forklaringen på de absurd lave priser




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere