Tusindvis af turister strandet på græsk ferieø efter kæmpe it-nedbrud i lufthavn

Tusindvis af rejseglade turister, heriblandt en stor del danskere, er fanget på den populære græske ferieø Rhodos på grund af et større it-nedbrud i øens lufthavn. Flytrafikken har været ramt siden søndag aften, og det har betydet, at mange turister har måtte tilbringe natten på en solstol eller kuffert.

Flere medier rapporterer om, at der siden søndag aften har været massive it-problemer, blandt andet med check-in-serverne, i den internationale lufthavn på den græske ø Rhodos.

Det har ført til kaos i den græske lufthavn, hvor tusindevis af rejsetrætte turister er blevet berørt af situationen og ikke har kunnet komme med deres fly hjem.

Klokken to natten mellem søndag og mandag nat fik passagerne i den overfyldte lufthavn beskeden om, at alle afgange til og fra Rhodos var aflyst.

Artiklen fortsætter under billederne 14 græske lufthavne er ramt
Ekstra Bladet, der har talt med Spies, fortæller, at 14 lufthavne rundt om i Grækenland er ramt, og at omkring 6.000 turister fra hele verden er brørt af situationen.

"Alle står i kø efter at få et fly," lyder det blandt andet fra Spies til Ekstra Bladet.

Ifølge Jyllands-Postens oplysninger er 330 danskere, der rejser med TUI og Spies, ind til videre ikke kommet hjem til tiden, og er mandag eftermiddag stadig at finde på Rhodos. De to rejseselskaber håber at kunne flyve danskerne hjem mandag aften.

Der bliver flittigt rapporteret om situationen på Twitter, hvor man blandt andet kan læse om, hvordan folk sover på deres kufferter og butikker med tomme hylder.

Rejseselskaberne kæmper med de mange strandede turister
Rejseselskabet TUI har over for TV 2 oplyst, at lufthavnen hurtigt blev overfyldt, da det kun var muligt at tjekke passagererne ind manuelt.

Det har efterfølgende givet rejseselskaberne på øen overarbejde, da der i det seneste døgn har skulle findes alternative løsninger til, hvor man skal gøre af de mange strandede turister på Rhodos.

Ifølge B.T. blev omkring 1.000 turister søndag nat kørt til hotellet Sunwing Kallithea. Her var der imidlertid ikke plads til at indlogere alle, hvorfor flere måtte overnatte på solsenge.

En anden rejsende fortæller til TV 2, at han blev guidet tilbage til et hotel af Spies, men at det også havde pladsproblemer og kun kunne tage imod nogle børnefamilier, mens andre måtte sove på gulvet og andre steder.

Læs også: Teknologisk oprustning i Københavns Lufthavn: Nye avancerede skannere kan forkorte ventetiden, når du tager på ferie

Nye turister sendes til Tyrkiet
TUI har desuden valgt at sende deres rejsende til Dalaman i Tyrkiet for at undgå mere kaos.

Blandt andet blev 200 ferieparate rejsende fra Kastrup Lufthavn noget overraskede, da de med Rhodos i sigte pludselig fik at vide, at de i stedet blev omdirigeret til netop Dalaman i Tyrkiet, hvorfra man så måtte sejle til Rhodos.

Over for TV 2 oplyser TUI, at selskabet er ked af situationen, og at man forsøger at finde en løsning.

"Vi gør alt, hvad vi kan, men vores fly kan ikke få start- eller landingstilladelse eller en gate i lufthavnen, fordi der er massive problemer med at tjekke vores passagerer ind," siger Lisbeth Nedergaard, pressechef hos TUI til TV 2.

Ifølge de seneste oplysninger skulle det mandag formiddag igen være muligt for den græske lufthavn at tjekke passagerer ind, men hvornår det fører til normaltilstande er endnu ikke til at sige.

Læs også: På job i ferien: "Når der skal omkring 50.000 mennesker afsted, så der er selvfølgelig “run” på hele vejen fra indgangsdøren og ud til gaten.“



Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.