Udnyt dine medarbejderes ideer: Sådan får du styr på idérejsen i virksomheden

Klumme: Du skal ikke fortvivle, hvis I i din virksomhed lige nu oplever udfordringer med, at jeres mange gode idéer ikke rigtig bliver udført i praksis. Se her, hvad du bør gøre

Artikel top billede

(Foto: Supphachai)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

I langt de fleste it-virksomheder er det idérejsen, det halter med, når vi taler innovation og forretningsudvikling.

Med idérejsen mener jeg både en bevidsthed og proces for, hvorledes man som organisation dels vurderer potentialet i en idé og dels får eksekveret hurtigt og agilt på de idéer, man udvælger.

Jeg oplever igen og igen, hvorledes spørgsmål i den moderne it-organisation kan være mindst ligeså værdifulde som svar.

Den nysgerrige og spørgende tilgang åbner for, at man får gjort sig nogle væsentlige overvejelser, som siden hen kan speede processen op og bidrage til slutmålet.

Nogle gange virker det som om, at man må først må sætte tempoet ned og reflektere, inden man igen kan sætte det op.

Derfor skal du ikke fortvivle, hvis I lige nu oplever udfordringer med, at jeres mange gode idéer ikke rigtig bliver udført i praksis.

Det er formentlig fordi, at der er brug for, at I kortvarigt stopper op og stiller jer selv disse fire spørgsmål:

- Ved jeres medarbejdere, hvordan og hvem de skal pitche en ny idé til?

- Er der mulighed for, at medarbejderne nemt kan komme i kontakt med beslutningstagere i andre afdelinger end deres egen for derigennem at afprøve gode idéer?

- Er det således, at medarbejderne skal igennem flere lag er hierarki og eventuelt bureaukrati, før de kan få afprøvet en idé?

- Såfremt en idé skal afprøves i praksis, kan medarbejderen være sikker på, at ledelsen afsætter den nødvendige tillid, tid og ressourcer for at kunne implementere den pågældende idé?

Omsat til virkelighed

Jeg kan som eksempel nævne, at jeg i min nye it-virksomhed JumpStory fra start af har fået styr på ovenstående spørgsmål.

Det er ikke noget, som jeg i mine fire tidligere selskaber har gjort så bevidst, men det har resulteret i, at vores team er langt mere bevidst omkring, hvordan dets gode idéer kan blive valideret og sidenhen omsat til virkelighed.

Vi hjælper til daglig virksomheder med at skrive bedre tekster, der skaber bedre resultater.

Det vil sige, at jeg som chef er optaget af, hvorledes mine medarbejdere bedst muligt kan bidrage til, at vi udvikler et produkt, der så enkelt som muligt hjælper vores kunder med at få skrevet og optimeret deres digitale indhold.

I denne proces med at forbedre JumpStory er det selvfølgelig relativt enkelt lige nu, fordi vi kun er godt 10 medarbejdere, men efterhånden som vi vokser, så kan vi ligeså godt fra begyndelsen af have styr på vores idérejse.

Hvis du sidder i en større organisation end JumpStory, så er udfordringen formentlig tilsvarende større.

Én ting er derfor, at I muligvis kan svare ja til ovenstående spørgsmål i et strategidokument eller på et overordnet niveau.

Men kan du også som leder bekræfte, at dette er sket igen og igen i praksis? Det vil sige: Har I ’blot’ en strategi på området, eller har I også en decideret kultur og praktik omkring det?

Det er nemlig med idérejser, som det er med værdier i en organisation: De gør kun en forskel, hvis de lader sig omsætte til virkelighed og opleves som mere end en smuk intention og nogle ord på en hjemmeside.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S