Nu er det lov: USA nedlægger forbud mod ledende kinesiske mobil- og netværksgiganter

De to ledende mobil- og netværksproducenter Huawei og ZTE må ikke længere handle med amerikanske myndigheder og institutioner.

Artikel top billede

En ny lov, som denne uge er underskrevet af den amerikanske præsident Donald Trump, vil gøre det meget vanskeligere for de kinesiske mobil- og netværksproducenter Huawei og ZTE at operere i USA.

Loven, som går under navnet ’Defense Authorization Act’, vil træde i kraft over de næste to år. Det skriver Techcrunch.

I lovteksten specificeres det, at de kinesiske koncerner ikke må udgøre nogen ’substantiel eller væsentlig del’ af de amerikanske myndigheder eller institutioners netværksløsninger. Forbuddet retter sig også mod løsninger der kan videresende eller se brugernes data.

Forbuddet vil ikke kun ramme de amerikanske institutioner og myndigheder som dækkes af lovgivningen. Offentligt ansatte, underleverandører samt virksomheder der i øvrigt samarbejder med den amerikanske stat vil også skulle skille sig af med eventuelt Huawei eller ZTE udstyr.

I lovgivningen budgetterer den amerikanske regering med midler, til at imødekomme eventuel udskiftning af udstyr.

Mens kinesiske Huawei må se sine planer om et amerikanske indtog forpurret, lider ZTE mest under det amerikanske forbud som har været under opsejling siden foråret 2018. I juni blev ZTE sendt til tælling, da selskabet blev forment adgang til amerikansk producerede komponenter. Det forbud blev ophævet måneden efter.

De amerikanske myndigheders forbud mod de kinesiske producenter skyldes mistanke om, at seskaberne udgør en trussel mod amerikansk sikkerhed. Forbuddet ses dog også som et væsentlig træk i den verserende handelskrig mellem USA og Kina.

Andre, mindre, kinesiske virksomheder er også ramt af forbuddet: Hytera Communications, Hangzhou Hikvision Digital Technology Company samt Dahua Technology Company.

Se også: USA ophæver forbud: Presset kinesisk mobilgigant må igen købe ind hos amerikanske leverandører

Event: Årets CISO 2026

Sikkerhed | København

Vi glæder os til at løfte sløret for flere detaljer til denne konference. I mellemtiden kan du tilmelde dig og dermed have tidspunktet reserveret i din kalender.

22 oktober 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

Mohamed El Haddaoui

Dafolo A/S