Google-medarbejdere spænder ben for ny søgemaskine i Kina: “Vi har øjeblikkeligt brug for mere gennemsigtighed”

Googles forslag om at udvikle en censureret søgemaskine, der skal imødekomme den kinesiske regering, vækker bekymring hos Googles egene medarbejdere. De kræver større indsigt i hvad, de er med til at bygge.

Artikel top billede

(Foto: SH Søren Holm)

Der er bekymring blandt Googles egene medarbejdere om it-gigantens planer om at lancere en censoreret søgemaskine i Kina.

Det har fået medarbejderne til at kræve at få mere at vide om, hvad en censoreret søgemaskine indeholder.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

“Vi har øjeblikkeligt brug for mere gennemsigtighed, en plads ved forhandlingsbordet og en forpligtigelse til en åben proces: Googles medarbejdere er nødt til at vide, hvad vi er med til at bygge,” lyder det fra medarbejderne i et dokument, som Reuters har set.

Læs også: Google forlod Kina under vilde protester: Nu vil søgegiganten tilbage på det kinesiske marked med censureret søgemaskine

Tidligere på måneden blev det offentligt kendt, at Google endnu engang forsøger at komme ind på det kinesiske marked, med en censoreret version af deres verdenskendte søgemaskine.

Men Googles egne medarbejderne er bekymret for, om Googles nye censorerede søgemaskine bidrager til at begrænse ytringsfirheden i Kina, og dermed bryder med Googles eget “don't be evil”- clausul i selskabets etiske reglsæt.

Ifølge Reuters er dokumentet underskrevet af flere hundrede af Googles medarbejdere.

It-gigantens øverste ledelse har endnu ikke kommenteret på planerne om at bygge en censoreret søgemaskine, og derfor har man heller ikke udtalt sig om medarbejdernes krav.

Google har eftersigende allerede demonstreret den nye søgemaskine for den kinesiske regering, men der kan stadig være lang vej endnu før de kinesiske borgere også kan begynde at google.

Google har allerede forsøgt sig en gang tidligere i 2010, at bevæge sig ind på det kinesiske marked.

Men den gang valgte det amerikanske selskab angiveligt at trække sig fra Kina fordi Google ikke ville finde sig i regeringens omfattende censur.

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S