Google-medarbejdere spænder ben for ny søgemaskine i Kina: “Vi har øjeblikkeligt brug for mere gennemsigtighed”

Googles forslag om at udvikle en censureret søgemaskine, der skal imødekomme den kinesiske regering, vækker bekymring hos Googles egene medarbejdere. De kræver større indsigt i hvad, de er med til at bygge.

Artikel top billede

(Foto: SH Søren Holm)

Der er bekymring blandt Googles egene medarbejdere om it-gigantens planer om at lancere en censoreret søgemaskine i Kina.

Det har fået medarbejderne til at kræve at få mere at vide om, hvad en censoreret søgemaskine indeholder.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

“Vi har øjeblikkeligt brug for mere gennemsigtighed, en plads ved forhandlingsbordet og en forpligtigelse til en åben proces: Googles medarbejdere er nødt til at vide, hvad vi er med til at bygge,” lyder det fra medarbejderne i et dokument, som Reuters har set.

Læs også: Google forlod Kina under vilde protester: Nu vil søgegiganten tilbage på det kinesiske marked med censureret søgemaskine

Tidligere på måneden blev det offentligt kendt, at Google endnu engang forsøger at komme ind på det kinesiske marked, med en censoreret version af deres verdenskendte søgemaskine.

Men Googles egne medarbejderne er bekymret for, om Googles nye censorerede søgemaskine bidrager til at begrænse ytringsfirheden i Kina, og dermed bryder med Googles eget “don't be evil”- clausul i selskabets etiske reglsæt.

Ifølge Reuters er dokumentet underskrevet af flere hundrede af Googles medarbejdere.

It-gigantens øverste ledelse har endnu ikke kommenteret på planerne om at bygge en censoreret søgemaskine, og derfor har man heller ikke udtalt sig om medarbejdernes krav.

Google har eftersigende allerede demonstreret den nye søgemaskine for den kinesiske regering, men der kan stadig være lang vej endnu før de kinesiske borgere også kan begynde at google.

Google har allerede forsøgt sig en gang tidligere i 2010, at bevæge sig ind på det kinesiske marked.

Men den gang valgte det amerikanske selskab angiveligt at trække sig fra Kina fordi Google ikke ville finde sig i regeringens omfattende censur.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S