Mikkel Arp, it-chef i Lyngby Taarbæk Kommune, kalder det "et irritationsmoment," at KMD har opsagt kommunens aftale om KMD Opera-systemet tre måneder før tid.

KMD opsiger aftale om stort it-system med Lyngby-Taarbæk kommune tre måneder før tid: Skal have nyt it-system klar til nytår

KMD opsiger aftale om jobcenteret i Lyngby Taarbæk Kommunes it-system ved udgangen af året. Det er tre måneder før tid. "Jeg synes, det er ærgerligt, at leverandører opsiger aftaler før tid, for det gør, at vi skal ændre vores prioriteter," lyder reaktionen fra kommunen.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium

Det får du i artiklen

  • Find ud hvorfor KMD har opsagt aftalen om KMD Opera-systemet med Lyngby Taarbæk Kommune før tid
  • Indblik i hvor mange borgere og ansatte i kommunen der har brug for systemet
  • Se tidsfristen for at finde et nyt system
  • Tjek hvilke to systemer Lyngby Taarbæk Kommune kan vælge i mellem
  • Indsigt i afklaringen af kompensationsspørgsmålet
1.064
5:30 min
KMD har meddelt Lyngby Taarbæk Kommune, at selskabet med virkning fra årsskiftet opsiger parternes aftale om KMD Opera, der er fagsystemet til kommunens jobcentre.

Det sker, selvom aftalen mellem kommunen og KMD oprindeligt løber til 31. marts 2019.

Kommunen ville herefter have mulighed for at forlænge aftalen med yderligere 12 måneder, men den aftale bliver nu annulleret af KMD.

Beskeden er blevet overbragt mundtligt på et møde henover sommeren, så nu afventer Lyngby Taarbæk Kommune den formelle anmodning med årsagerne til opsigelsen af kontrakten på skrift.

Ifølge kontrakten mellem KMD og kommunen, der har løbet siden 21. december 2011, er det muligt at opsige kontrakten før tid imod et kompensationsbeløb, så derfor skal KMD's årsager til opsigelsen bruges til at fastslå størrelsen af kompensation til kommunen.

Det oplyser Lyngby Taarbæk Kommune til Computerworld.

"KMD har sagt, at selskabet gerne vil afslutte aftalen før tid af forskellige årsager, som vi endnu ikke kender præcist. Der har ikke været drøftelser om kompensation endnu. Vi skal se på, hvad vi har ret til. Jeg forestiller mig, at KMD overvejer, hvad selskabet 'vil smide i puljen'," siger Mikkel Arp, it-chef i Lyngby Taarbæk Kommune, til Computerworld.


Systemet berør flere tusinde borgere
KMD Opera er KMD's gamle it-system til beskæftigelsesindsatsen rundt om i landets kommuner, og hos Lyngby Taarbæk Kommune har man fået at vide, at kommunen er den sidste i landet, der har det system.

Derfor er systemet dyrt at holde i drift for en enkelt kommune, det skulle angiveligt være årsagen til, at KMD hellere vil bryde kontrakten før tid og så betale en kompensation.

"Ifølge KMD selv er det fordi, at der en masse nye snitflader af de systemer, der overleverer data til KMD Opera, som vil være dyre at vedligeholde, fordi det kun er os, der er brugere af Opera," siger Mikkel Arp.

Opsigelsen efterlader dog Lyngby Taarbæk Kommune i en alvorlig kattepine.

Kommunen oplyser, at hele 162 brugere i kommunens medarbejderstab har adgang til systemet, der i midten af august havde såkaldte igangværende kontaktforløb med 2.877 borgere i kommunen.

"Jeg synes, det er ærgerligt, at leverandører opsiger aftaler før tid, for det gør, at vi skal ændre vores prioriteter. Jeg synes ikke, at KMD har opført sig dårligt, men det er et irritationsmoment, når der kommer sådan nogle overraskelser. Det er ikke bare et tilfældigt tegneprogram. Det er vores primære fagsystem. KMD ved jo godt, at man ikke kan drive et arbejdsmarkedsområde uden at have et fagsystem," siger Mikkel Arp.

Lyngby Taarbæk Kommune har travlt
Opsigelsen af kontrakten betyder også, at Lyngby Taarbæk Kommune inden december skal have et nyt it-system klar, og der er reelt kun to muligheder at vælge i mellem.

Det indebærer, at kommunen skal have gennemført et udbud, valgt et system og en leverandør samt oplært medarbejderne i at tage det nye system i brug på ganske få måneder.

"Vi ville hellere have været det her forløb for uden, da det koster mange ressourcer. Jo oftere man skifter fagsystem, jo flere ressourcer kræver det af forretningen, fordi der er en masse nye ting, medarbejderne skal lære," siger Mikkel Arp.

Kommunen kan enten vælge Fasit-systemet fra Schultz eller KMD's nyere løsning Momentum, og den proces er allerede sat i gang ved at repræsentanter fra de to virksomheder har besøgt kommunen for at præsentere de to systemer.

It-chefen i Lyngby Taarbæk Kommune går derfor udfra, at KMD vil prøve at få kommunen over på selskabets nyere system.

"KMD har en afløser i Momentum-systemet, og det forestiller jeg mig, at KMD gerne vil have os over på," siger Mikkel Arp.

KMD får mere end 26 millioner kroner fra Lyngby Taarbæk Kommune om året
Ifølge tal fra Udbudsvagten afleverede Lyngby Taarbæk Kommune i 2017 26,5 millioner kroner til KMD, der driver en række it-systemer for kommunen.

Tallene fra Udbudsvagten viser desuden, at samhandlen mellem kommunen og KMD har ligget mellem 26 og 29 millioner kroner over den seneste årrække.

Selve KMD Opera-systemet har kostet Lyngby Taarbæk Kommune omkring 977.000 kroner over det seneste år, oplyser kommunen.

Lyngby Taarbæk Kommune oplyser desuden, at "der ikke har været drøftelser om eventuel kompensation, da kommunen endnu ikke har modtaget en skriftlig opsigelse."

Uanset hvad håber Mikkel Arp dog, at kommunen kan få forlænget fristen af KMD.

"Vi vil gerne have mere tid til at foretage et skifte af fagsystemet på arbejdsmarkedsområdet, men vi ved ikke, om det kan lade sig gøre, for vi har endnu ikke hørt de præcise årsager til, at kontrakten opsiges," siger han.


KMD ønsker ikke at stille op til interview
Computerworld har bedt om at få interview med KMD om sagen, men selskabet ønsker ikke at stille op til interview, men har i stedet valgt at fremsende en skriftlig kommentar.

"Det er korrekt, at KMD planlægger at lukke ned for jobcenter-systemet KMD Opera fra nytår. Det har været kendt i markedet gennem en rum periode. Vi har udviklet systemet KMD Momentum som ny it-understøttelse af området, og en lang række kommuner er allerede skiftet til det i stedet. Vi forsøger naturligvis i en sådan proces at gøre det så gnidningsfrit for alle kommuner, der benytter KMD Opera. Vi er klar over, at systemunderstøttelsen af arbejdsmarkedsområdet er vigtigt, og vi har ingen intentioner om at stille de enkelte kommuner i en vanskelig situation på grund af en nedlukning af et system," skriver Jan Gaardboe Jensen, der er direktør for Børn-, uddannelse- og arbejdsmarkedsområdet hos KMD.

Her slår han også fast, at KMD ikke vil kommentere på de konkrete forhandlinger med Lyngby Taarbæk Kommune.

"Det er ikke vores generelle indtryk fra markedet, at der er utilfredshed med KMD’s ageren i forhold til den planlagte nedlukning af KMD Opera. Vi ønsker ikke at gå ind i specifikke kundeforhold herunder deres kontrakter, men vi kan sige omkring Lyngby Taarbæk Kommune, at så vidt vi ved, så indgår kommunen i øjeblikket i en markedsdialog om en erstatning til KMD Opera. KMD er også i dialog med kommunen omkring afviklingen af Opera og en ny systemunderstøttelse af området, men den dialog foretrækker vi at tage med kommunen selv," står der videre i mailen.



Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

IBM kommer med kortfattet kommentar: "Vi påtænker at nedlægge cirka 90 stillinger"

0 Premium-indhold

Fagforbund raser over IBM: "IBM rettede sigtekornet mod de kommende medarbejdere allerede fra begyndelsen, og nu trykker man på aftrækkeren"

0 Premium-indhold

"Klokken tre om natten stod jeg op og investerede 10.000 kroner i programmet, og i løbet af 20 minutter havde jeg 30.000 kroner"

0 Premium-indhold

Intel kan ikke følge med: Mangel på CPU'er får pc-priserne til at stige på det værst tænkelige tidspunkt

0 Premium-indhold

CIO-veteranen Bo Bendsen har styret tre virksomheder gennem en digital transformation - nu står han overfor sin største udfordring nogensinde


Premium
IBM kommer med kortfattet kommentar: "Vi påtænker at nedlægge cirka 90 stillinger"
IBM bekræfter nu, at selskabet internt har annonceret, at det vil nedlægge omkring 90 stillinger. Den amerikanske virksomhed forsøger at nedbringe antallet af stillinger, lyder det.
Computerworld
Danske tech-topfolk blæst bagover efter besøg i Kina: Danmark er nødt til at gøre noget
Danmark skal i den grad op i gear, hvis ikke vi skal køres helt bag ad dansen af Kina, lyder det fra bekymrede danske techfolk efter besøg i Kina.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Sådan flytter du din Dynamics løsning i skyen
I dette Whitepaper fokuseres der på hvordan din virksomheds eksisterende Dynamics CRM on-premise løsning kan flyttes i skyen til en Microsoft Dynamics 365 online platform, og hvilke fordele og ulemper der er ved det i forhold til On-premise. Der er i dag bred enighed om, at en online løsning er langt mere omkostningseffektiv og lettere at drifte samtidig med, at den giver betydelig flere fordele i forhold til funktionalitet. Hent dit Whitepaper i dag, og bliv klogere på de næste skridt i processen.