Facebook udvider dusøren: Nu bliver brugere også belønnet for at finde sikkerhedsbrist hos tredjepart

Facebook udvider nu sit dusørprogram til ikke bare at omfatte brugere der finder sårbarheder i selskabets egen software, men til også at omfatte tredjepart-applikationer.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld / Niels de Boissezon)

Brugere eller sikkerhedsforskere der kan finde sårbarheder hos Facebooks tredjeparts applikationer bliver nu også belønnet af Facebook.

Det skriver Wired.

Dusøren har ellers kun omfattet Facebooks egen software, men ifølge mediet har den omdiskuteret Cambrige Analytica-skandale betydet, at selskabet har været nødt til at vise, at man også tager tredjepartssikkerhed seriøst.

Tidligere har det ellers været op til tredjepart udviklerne selv at udlodde dusører eller håndtere beskeder om sikkerhedssårbarheder.

Udvidelsen af dusøren fokuserer primært på sikkerhedssårbarheder der afslører brugernes data.

Fordobler dusøren

Udover udvidelsen bliver dusøren også fordoblet, skriver Wired.

Ifølge det amerikanske medie har Facebook udbetalt omkring 6 millioner dollars eller cirka 38 millioner kroner til sikkerhedsprofessionelle, der har fundet forskellige sikkerhedsbrister, siden 2011.

"Det her er en del af en løbende indsats for at forbedre sikkerheden og privatlivet for folk, der bruger Facebook," siger Dan Gurfinkel, sikkerhedsmanager hos Facebook ifølge Wired.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car