Facebook er virksomheden der kan eje verden, hvis den kommer helskindet igennem sin identitetskrise

Selvom Facebooks aktie er blevet sendt til tælling over sommeren, har den gode odds i fremtiden. Selvskabet har nemlig en unik evne til at navigere igennem kriser.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld / Niels de Boissezon)

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Forstå hvordan Facebooks succes blev til
  • Lær om selskabets krisehåndtering
  • Læs, hvordan Facebook vil kunne navigere ud af krisen
1.225
6:15 min
Meget er sket siden Mark Zuckerberg i sit kollegieværelse lagde kimen til hvad der skulle blive klodens førende sociale medie.

Hvad der startede som et hyggeprojekt, er siden debuten i februar 2004 eksploderet til en platform for alt fra venskaber, nyheder, spil, chat, dating og hele vejen til yderst skræddersyede reklamer, politisk manipulation, terrorist-rekruttering og hate speech.

Facebook er det medie, der kommer tættest på sine over 2,2 milliarder brugere.

Det er et internet i internettet som både er blevet udråbt som både en frelser og en trussel mod alt fra ytringsfriheden, demokratiet og i yderste instans vores menneskelighed.

En status over virksomheden er på sin plads, nu hvor den sammen med klodens førende tech-virksomheder kæmper for en plads i billionnær-klubben.

Og så var det vist også noget med en skandale. Den kommer vi til.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly