Morgen-briefing: Politianmeldt Uber-lignende tjeneste kører stadig i København / Vi arbejder mere - men vi skaber mindre værdi / Airbnb gør nu, som EU forlanger / EU: Facebook skal også rette ind efter EU’s forbrugerregler - nu

Morgen-briefing: Politianmeldt Uber-lignende tjeneste kører stadig i København / Vi arbejder mere - men vi skaber mindre værdi / Airbnb gør nu, som EU forlanger / EU: Facebook skal også rette ind efter EU’s forbrugerregler - nu / Ansigtsgenkendelse erstatter pas og flybilletter

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Godmorgen fra Computerworld ... og velkommen til ugen sidste hurtige it-nyhedsoverblik.

Politianmeldt Uber-lignende tjeneste kører stadig i København

Urban Go - den politianmeldte kørselstjeneste, der ligner ulovlige Uber - fungerer fortsat i København, skriver Ritzau.

Urban Go efterforskes af Københavns Vestegns Politi for ulovlig taxikørsel. Ejeren af Urban Go fastholder, at foretagendet er en lovlig transporttjeneste, for passagererne transporteres altid sammen med en genstand.

Vi arbejder mere - men vi skaber mindre værdi

Danskerne og de danske virksomheder skaber mindre værdi pr. arbejdstime end tidligere. Siden første kvartal af 2015 har vi arbejdet 5,5 procent flere arbejdstimer, men bruttonationalproduktet er kun vokset med 4,9 procent i samme periode, skriver Børsen.

Tilmed viser de seneste tal fra andet kvartal af 2018, at den negative udvikling fortsætter. BNP voksede med 0,2 procent, mens antallet af arbejdstimer voksede med 0,3 procent.

Airbnb gør nu, som EU forlanger

Den amerikanske udlejningstjeneste Airbnb vil nu rette ind efter kritik fra EU og sørge for, at tjenesten inden udgangen af 2018 overholder EU’s forbrugerregler i alle de EU-lande, hvor tjenesten opererer, skriver Ritzau.

Det betyder blandt andet, at de viste priser fremover skal indeholde alle omkostninger inklusive rengøring og lignende. Desuden skal det være tydeligt, om udlejer er privat eller professionel. Det har betydning for, hvilke forbrugerregler der gælder, skriver Ritzau.

EU: Facebook skal også rette ind efter EU’s forbrugerregler - nu

Også Facebook er under pres fra EU for at overholde EU’s forbrugerregler. Og det går for langsomt med at komme i gang, mener forbrugerkommissær Vera Jurova.

"Vi har været i dialog med Facebook i næsten to år, og jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg er ved at blive utålmodig," sagde hun på et pressemøde i går ifølge Ritzau.

Hun hæfter sig især ved, at mange af de 380 millioner Facebook-brugere i EU ikke er klar over, at Facebook sælger data om brugerne til tredieparter. Det skal Facebook i højerer grad være ærlige om, mener hun.

Hvis ikke Facebook har rettet ind efter reglerne inden årets udgang, venter der sanktioner i medlemslandene.

Ansigtsgenkendelse erstatter pas og flybilletter

Amerikanske Delta Air Lines ersatter nu pas og billetter med teknologi til ansigtsgenkendelse i et forsøg i lufthavnen i Atlanta, USA. Det skriver Bloomberg.

Hvis det bliver en succes, vi Delta indføre det i andre lufthavne.

Ansigtsgenkendelse vil blive indført 15. oktober, og det vil fungere ved selvbetjenings-tjekind-maskiner, baggage-drop-skranker, sikkerhedstjek og tjek før boarding.

Delta forventer, at teknologien vil reducere boarding-tidsforbruget og give kortere passagerkøer, hvis ellers passagererne tager teknologien til sig.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S