Virksomheder stopper 87 procent af alle cyberangreb: Derfor er det stadigvæk ikke godt nok

Antallet af cyberangreb der bliver forhindret i at gøre skade er steget med 17 procentpoint i forhold til sidste år. Det er på trods af, at antallet af cyberangreb stadig er stigende. Men det er for tidligt at ånde lettet op, lyder det fra Accenture.

Artikel top billede

På trods af at antallet af hackerangreb som ransomware og DDoS-angreb er steget kraftigt de senere år, så er virksomhederne blevet bedre til at standse de forsøg på hackernagreb der kommer.

Faktisk bliver 87 procent af alle hackerangreb forhindret. Det er en stigning på 17 procentpoint i forhold til sidste år, viser en undersøgelsen som Accenture har lavet.

Sidste år var det ifølge konsulenthuset kun 70 procent af hackerangrebene der blev forhindret, selvom antallet af ransomware, DDoS og andre cyberangreb er steget kraftigt det det seneste år.

Men selvom tallene er positive, så er danske virksomheder langt fra i mål, mener Jesper Lund Hedegaard, sikkerhedsrådgiver hos Accenture.

Læs også: Danske it-sikkerhedschefer investerer i de forkerte teknologier og overser vigtige pointer: Derfor går det galt

Han peger blandt andet på, at kun to ud af fem virksomheder på verdensplan investerer i nye teknologier inden for cybersikkerhed.

“Udviklingen går lynende hurtigt. Kun få danske virksomheder benytter i dag AI til at bekæmpe angreb med, men det er et spørgsmål om tid, før redskaberne kommer i hænderne på hackerne, og så kommer det til at gå rigtig stærkt. Der er altså ingen undskyldning for at hvile på laurbærrene,” siger han.

GDPR har givet større fokus på sikkerhed

Men selvom Jesper Lund Hedegaard gerne så, at danske virksomheder gik endnu mere offentsivt til værks, så mener han alligevel, at fremgangen i antallet af cyberangreb der bliver forhindret, er positiv.

Læs også: Staten bør lære af GDPR og opstille langt skrappere regler for it-sikkerhed: Skrappe lovkrav vil kunne gøre en kæmpeforskel

Han giver blandt andet GDPR en del af skylden for, at virksomhederne har fået større fokus på at beskytte sine data.

“Tallene er opløftende i en periode, hvor der er ekstra fokus på sikkerhed og persondata, men samtidig er det også en nødvendig udvikling, fordi teknologien bliver smartere og smartere på begge sider af bordet,” siger han.

Undersøgelsen viser også, at virksomhederne er blevet langt hurtigere til at opdage når der har været et brud på sikkerheden.

Læs også: Statens it-sikkerhed er langt bedre end sit rygte: “Vi er i en situation, hvor staten er normsættende for sikkerhedsniveauet”

89 procent af virksomhederne fortæller nemlig, at de i år har opdaget brud på sikkerheden inden for en måned. Mens halvdelen svarer at de opdager det inden for en uge.

Sidste år svarede kun 32 procent, at de opdagede sikkerhedsbrud inden for en måned.

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil