Morgen-briefing: Netflix står nu for 15 procent af verdens internettrafik / Aab og KMD indgår samarbejde / Nu kan du - i princippet - logge ind i andre landes systemer

Netflix står nu for 15 procent af verdens internettrafik. Aab og KMD indgår samarbejde. Nu kan du - i princippet - logge ind i andre landes systemer. CM Network taber skattesag.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Godmorgen fra Computerworld. Her kommer overblikket over it-nyhederne fredag morgen v/ morgen-briefing-bestyrer Dan Jensen.

Netflix står nu for 15 procent af verdens internettrafik

Netflix står nu for 15 procent af verdens internettrafik, skriver Berlingske, der henviser til en opgørelse fra et canadisk analysefirma.

Efter Netflix kommer YouTube, der står for 11,4 procent af internettrafikken. På tredjepladsen kommer den ‘almindelige’ internettrafik, som er drevet af personer, der går ind på websites.

I Europa er YouTube størst med en andel på 16,1 procent af trafikken, mens Netflix sidder på 12,99 procent, hedder det.

Avisen skriver i øvrigt, at mere end halvdelen af al internettrafik nu er krypteret.

Aab og KMD indgår samarbejde

Fodboldsklubben Aab indgår datasamarbejde med KMD om strukturering og analysering af sportdata, meddeler de to selskaber.

Det drejer sig eksempelvis om minimering af muskelskader, bedste positioner for de forskellige spillere på banen, kamp-strategier, optimal boldbesiddelse på midterbanen og meget andet.

“Vi har igennem de seneste par år i højere og højere grad fået mange forskellige datakilder, som vi benytter i arbejdet omkring førsteholdet. Det er blandt andet oplysninger om søvn og fysiske data fra kampene og træning. Ligesom trænerstaben har fået flere specialister ind gennem årene, så ser vi nu et behov for kvalificere arbejdet med de mange data. Samarbejdet med KMD skal løfte vores dataanalyser og give os et bedre indblik i, hvordan de mange data kan bruges bedst muligt,” lyder det fra Allan Gaarde, sportsdirektør i AaB.

Nu kan du - i princippet - logge ind i andre landes systemer

Med udgangen af september trådte EU-forordningen eIDAS i kraft.

Den betyder, at EU-borgere skal kunne logge ind i andre EU-landes selvbetjeningsløsninger med deres nationale elektroniske identiteter, meddeler Digitaliseringsstyrelsen.

Der er dog fortsat et godt stykke vej til målet, hedder det, da kun Tyskland for tiden har et godkendt identitets-system.

“Det tekniske fundament er lagt, men der skal mere udvikling til. I dag kan der kun tilbydes begrænsede funktioner. Et stort fokus på sikkerheden betyder, at fx processen i EU for at godkende de forskellige landes eID’ere, som borgerne bruger til at logge på en selvbetjeningsløsning med, er omfattende og lang,” lyder det fra styrelsen.

CM Network taber skattesag

It-millionæren Magnus Kjøllers frasolgte selskab CM Network har tabt en skattesag, og det udløser underskud til selskabet på 4,5 millioner kroner, skriver Børsen.

CM Network står bag pointportalen Pointworld, som flere gange har været i offentlighedens søgelys og som i 2014 blev dømt i Vestre Landsret for vildledende markedsføring.

Magnus Kjøller, der bor i Dubai, har siden solgt selskabet til fire medarbejdere, men skattesagen er opstået under hans ejerskab.

Selskabet vil ikke sige noget som helst til Børsen om sagen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil