Artikel top billede

Det offentlige dumper i it-udvikling med et brag: Langt de fleste forsømmer at inddrage brugerne i udviklings-processen

Kommuner, regioner og statslige organisationer er ringe til at inddrage borgere og virksomheder, når der skal udvikles nye it-løsninger. Ekspert kalder det for "deprimerende" og "uhensigtsmæssigt." "Det bør ikke komme som nogen overraskelse, at du får bedre it-løsninger ved en dyb inddragelse af brugerne," siger han.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Så fåi det offentlige inddrager borgere og virksomheder igennem et helt udviklingsforløb
  • Derfor bør man prioritere borgerinddragelse i offentlige it-projekter
  • Uddybning af hvor det offentlige halter i forhold til borgerinddragelse
1.010
5:15 min
Det kan lyde banalt, at man bør inddrage brugerne af en kommende løsning undervejs i udviklingen af den. Det er trods alt dem, der skal anvende den.

Alligevel er det en banalitet, som åbenbart ikke er blevet rutine i det offentlige.

Således er det kun 14 procent af det offentlige, der

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter