Teleankenævnet slår fast: Du skal selv betale for svindel, hvis du ikke har kode på dit simkort

Teleankenævnet har netop afgjort, at en dansk mobilkunde ikke kan få erstatning for misbrug af sit telefonabonnement fordi han ikke havde pinkode på sit simkort.

Artikel top billede

På en ferie til Marokko fik en dansk mobilkunde misbrugt sit telefonabonnement for over 6.000 kroner.

Men fordi han havde deaktiveret pinkoden på sit simkort hæfter han selv for beløbet, der er blevet brugt på abonnementet.

Det har Teleankenævnet netop fastslået i en afgørelse.

Læs også: Pape vil ikke vente på logningsregler længere: Nu kommer de danske regler for masseovervågning

“Som følge af, at klager selv havde fjernet pinkodebeskyttelsen fra simkortet, kunne nævnet ikke give klager medhold,” står der i afgørelsen.

Klageren fik ifølge afgørelsen simkortet spærret på ferien efter, at han opdagede at en anden havde ringet og været på nettet for mere end 6.000 kroner med hans simkort.

Men han står altså alene tilbage med regningen, fordi han selv havde valgt at deaktivere koden på simkortet.

Læs også: Kan Tele-Frank gøre det igen? Rigmanden Frank Rasmussen er på vej med en ny ambitiøs app, der kan kaste ham ud i direkte konkurrence med Uber og Google

Havde kode på telefonen

Klageren mener selv, at han burde have fået udgifterne dækket af teleselskabet fordi, han havde havde kode på telefonen.

Men det var altså ikke nok fastslår Teleankenævnet.

Læs også: Energistyrelsen afblæser pludselig stor dansk frekvensauktion i allersidste øjeblik: Men vil ikke fortælle hvorfor

“Simkortets indehaver hæfter for tab, der opstår som følge af, at indehaveren forsætligt har undladt at træffe alle nødvendige foranstaltninger for at beskytte den til betalingsinstrumentet (simkortet) hørende personlige sikkerhedsforanstaltning (pinkodebeskyttelssen),” står der i nævnets afgørelse.

Ifølge Teleankenævnet drejer det sig om 6.743 kroner som er blevet brugt på at ringe til en række marrokkanske numre og på dataforbrug.

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job