Forbrugerorganisationer anklager Amazon for at manipulere med anmeldelser: ”Amazon er ved at udvikle sig til en pay-to-play platform”

Forbrugerorganisationer kritiserer Amazons måde at indhente brugerbedømmelser af varer på e-handelsplatformen. Den forfordeler de øvrige handlende på platformen.

Artikel top billede

E-handelsgiganten Amazon indledte for to år siden et storstilet offensiv mod misvisende anmeldelser på selskabets handelsplatform.

Nu skulle det ikke længere være muligt at dele produkter ud til professionelle anmeldere mod en positiv omtale.

Det er en praksis, som Amazon indså gav fordele i forhold til selskabets søgealgoritmer, mens det samtidig undergravede anmeldelsernes troværdighed.

Til formålet indførte Amazon sit ’Vine’-program, hvor Amazon skulle agere mellemled mellem forhandlerne og anmelderne og dermed sikre vandtætte skodder mellem de to parter.

Men med Amazons stadigt voksende antal af egne produkter og brands, over 120 til dato, er den samme kontrol af anmeldelser ikke i spil, skriver Bloomberg.

Se også: Amazon lægger sig ud med de handlende på platformen: Sælger stadigt flere egne produkter

Forbrugerorganisation: Amazon manipulerer

I følge forbrugerorganisationen Fakespot, der moniterer troværdigheden af brugeranmeldelser på nettet, bliver der manipuleret med anmeldelserne fra Amazons side.

Her bliver Amazons Vine i udbredt grad benyttet til at uddele gratis produkter til anmeldere for at opnå en bred base af positiv omtale til selskabets egne produkter.

Netop den praksis, som Amazon forsøgte at knægte med introduktionen af Vine for to år siden.

Vil en forhandler derimod introducere et nyt produkt på platformen, skal disse endda igennem et nyt program, det såkaldte ’Early reviewers program’, hvor gratis produkter ikke kan uddeles til de første anmeldere – i stedet kan gavekort på op til tre dollar uddeles.

Det står i kontrast til Vine-programmets anmeldere, som kan optjene gratis varer for flere tusinde dollar.

Denne praksis giver vildledende anmeldelser vurderer Fakespot, som fremhæver AmazonBasics billige motorolie ’Full Synthetic SAE 5W-40’, som på under tre måneder har høstet over hundrede anmeldelser med gennemsnitskarakteren 4,5 ud af fem stjerner.

Det konkurrerende produkt fra Valvoline ’108’ har været seks år om at opnå en lignende karakter.

80 procent af AmazonBasics’ anmeldelser kom igennem Vine-programmet, mens alle Valvolines brugerbedømmelser kommer fra betalende Amazon-brugere.

Af samme årsag giver Fakespot AmazonBasics-olien brugerbedømmelse dumpekarakter i troværdighed: et ’F’, mens Valvoline høster topkarakteren ’A’.

Se også: Amazon går amok: Her er selskabets 13 smart-nyheder til hjemmet og bilen

Pay-to-play platform

Forbrugerorganisationen ReviewMeta’s grundlægger Tommy Noonan vurderer, at Amazons kontrol over Vine-programmet udgør en interessekonflikt.

“Hele idéen med vine-programmet var at sikre, at virksomheder ikke skulle udvælge eller yde indflydelse på anmeldelser,” siger han og fortsætter:

”Men nu hvor Amazons egne produkter går igennem programmet, er Vine ikke længere en neutral tredjepart. Her er en potentiel interessekonflikt”.

Flere Amazon-forhandlere har siden beklaget sig over, at deres handel på platformen har lidt, når Amazon introducerede deres egne konkurrerende brands.

De oplever, at Amazons egne produkter i stor stil bliver promoveret af selskabet. Amazon er ifølge dem ved at udvikle sig til en ’Pay-to-play’ platform, vurderer de.

De berørte forhandlerede har ikke ønsket at stå frem med navn, for at undgå repressalier fra Amazon, noterer Bloomberg.

Læs også: Derfor banker Amazon alle konkurrenterne: Selskabet er som skabt til at disrupte

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

IT-supporterelev til Lokal IT på Aalborg Kaserne

Nordjylland

KMD A/S

DevOps Engineer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job