Her er de største konkurrenceparametre for de danske netbutikker

Robotterne vinder frem i de danske netbutikker. Det samme gør eksporten til udlandet samt fri fragt, der efterhånden er blevet normalen, viser ny opgørelse fra FDIH.

Der er stor optimisme i den danske e-handelsbranche, oplyser foreningen af danske internethandlende, FDIH, på baggrund af foreningens netop offentliggjorte Logistiskanalysen 2018.

Ifølge rapporten forventer syv ud af 10 netbutikker stor vækst i de kommende år. De forventer nemlig at sende dobbelt så mange pakker om blot tre år.

“Optimismen forvandler sig dog ikke til naivitet, og netbutikkerne har stadig plads til realisme og selvindsigt, når det handler om logistik. 31 procent mener, at deres lager- og fulfillmentløsning har et klart optimeringspotentiale, og 28 procent mener, at der er behov for ekstern rådgivning for at kunne gøre det,” lyder det fra FDIH.

Ifølge Logistikanalysen 2018 er de fire største konkurrenceparametre for netbutikkerne for tiden:

- Antallet af leveringsmuligheder.

- Gratis levering.

- Levering i bestemte tidsintervaller.

- Levering samme dag.

Lagerkapacitet
Det fremgår desuden, at hele 36 procent af de danske netbutikker mener, at håndtering af lagerkapaciteten er blandt deres største udfordringer.

Blandt løsnings-mulighederne er outsourcing af logistik-opgaven samt indførelsen af lager-robotter, hedder det.

En lille andel - syv procent - har allerede automatiseret helt eller delvist via robotter, mens seks procent er godt i gang. Og 15 procent vil i gang med at indføre robotter inden for nogle få år.

”Forbrugerne forventer efterhånden, at de kan få deres varer i løbet af nul komma fem, og hvis butikkerne – især de store, der håndterer vildt mange ordrer – skal leve op til det, så kan det være nødvendigt at få robot-hjælp. Det har vi tydeligt set, når vi eksempelvis har besøgt Amazon og Boozt.com. Derfor er det godt, at de danske netbutikker også på det område er klar til at tage kampen op,” lyder det fra FDIH.

Foreningen peger også på, at de danske netbutikker bliver presset af udenlandske butikker.

I det lys glæder foreningen sig over, at lige under hver femte danske netbutik har godt gang i eksporten, i det de meddeler, at de sender hver fjerde pakke ud over landets grænser.

”Vi bliver presset af udenlandske butikker, så det er hammervigtigt, at kan vinde noget igen ved at sende nogle varer den anden vej over grænsen. I år er det især de store virksomheder, der har skruet op for eksporten, så der ligger også en opgave i at støtte de lidt mindre med at komme ud i verden,” lyder det fra FDIH.

Du kan læse hele meddelelsen fra FDIH her.

Computerworld besøgte i foråret EET's lagerhal i Ballerup ved København, hvor 44 robotter håndterer lageropgaver.

EET Group sender fra lageret hvert år mere end en million pakker ud i verden, som kan rumme alt fra det kritiske tandhjul til din laserprinter nede af gangen til to iPads, som sendes på vegne af Humac.

Det kan du læse mere om her: Tag med bag kulisserne hos EET: Sådan tjener 44 robotter en investering på 24 millioner kroner hjem på få år




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere


CRM: Bedre og mere effektiv kundehåndtering i en digital tidsalder

Hør om implementering, processer og forandringsledelse - og få et indblik i helt konkrete løsninger, værktøjer og lær hvordan du får effektiviseret den interne administration og løftet kundeoplevelsen

27. november 2018 | Læs mere






Premium
Dansk universitet lukker it-uddannelse efter krav om færre udenlandske studerende: “Det er i høj grad et tilbageskridt”
Aalborg Universitet har meddelt at man lukker i alt syv uddannelser, herunder en it-uddannelse hvor undervisningen idag foregår på engelsk. “Det er i høj grad et tilbageskridt,” lyder det fra IT-Branchen til Computerworld.
Computerworld
Yousee varsler prisstigninger på op til 36 procent - skal være med til at finansiere fiber-udrulning
Yousee varsler prisstigninger på både tv-pakker og bredbånd. Pengene skal blandt andet være med til finansiere fiber-investeringer.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Roadmap til din digitale forretning
Digital transformation er på alles læber, men flere virksomheder er usikre på hvordan man rent faktisk kommer i gang. I dette whitepaper gennemgår vi en case fra den britiske online retail branche, hvor vi ser, hvordan I opnår en operationel og konkurrencemæssig fordel.