Microsofts Surface-tablets overhaler Apples iPad Pro – men kun for en stund

Microsoft har gang i tabletforretningen, mens Apple har det svært. Det kan der dog hurtigt blive vendt op og ned på.

Artikel top billede

Microsoft har for første gang nogensinde overhalet Apple iPad Pro, når det gælder styksalg. Det viser seneste kvartalsopgørelse fra analyseinstituttet IDC.

Her ses det, hvordan Microsoft i perioden mønstrede at få sendt 316.000 enheder i markedet, mens Apples tilsvarende tal for deres iPad Pro tablets lå på 308.000.

For Microsoft svarer det til en stigning på 40 procent i forhold til samme kvartal forrige år, mens det Apple modsat udgør et fald på 40 procent.

Microsofts succes skal findes i selskabets vellykkede Surface Go, som overbeviste mange forbrugere med sin lave debutpris på omkring 4.000 kroner. Den nye model tegner sig alene for en fjerdedel af Surfaces tablet-salget.

”Det lave prisleje lokker brugere til denne ’form-factor’, som eller ikke kan, eller vil, spendere det, en Pro-model koster” noterer IDC-researcher Daniel Goncalves til the Register.

Læs også: Vores dom over Microsofts nuttede lille Surface Go: Let at blive forelsket i, men ikke lige nem at leve med

Kortvarig succes

Fejringen kan dog vise sig at være kortvarig for Microsoft. For Apple har netop sendt en ny udgave af iPad Pro på gaden, og den nye version har fået en gevalding overhaling sammenlignet med den aldrende udgave fra foråret 2017.

Samtidig skal Microsofts salgstal ses i lyset af, at Apple almindelige og billigere iPad ikke er taget med i udregningerne.

Se også: Apple laver helt om på iPad Pro: Her er selskabets spritnye tablets med væg-til-væg skærm

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S