Artikel top billede

Datatilsynet håndterer gamle klager efter nye GDPR-regler

Datatilsynet behandler klager, der er indsendt før 25.maj efter de nye GDPR-regler.

Hvis du eller din virksomhed har indsendt en klage til Datatilsynet, før persondataforordningen GDPR trådte i kraft 25. maj, må du og din virksomhed alligevel forvente, at klagen bliver behandlet efter GDPR-reglerne.

Det oplyser Datatilsynet til Version2.

2. maj - tre uger før GDPR trådte i kraft - indsendte teknologimediet en klage over en overtrædelse fra den københavnske indkøbscenter Fisketorvet, der fandt sted i oktober 2017, til Datatilsynet.

Læs også: Datatilsynet på trapperne med første politianmeldelser for overtrædelse af GDPR

Da afgørelsen var faldet, spurgte mediet uddybbende ind til processen.

Her slår Datatilsynet fast, at databeskyttelsesloven ikke pålægger tilsynet at behandle gamle klage efter gamle regler.

"Datatilsynet kan i den forbindelse oplyse, at det ikke fremgår af databeskyttelsesloven, at klager til Datatilsynet, der er indkommet inden en given dato, skal færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. Datatilsynet skal derfor behandle alle sager efter de nugældende regler, dvs. databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven," lyder det i en mail fra Datatilsynet til Version2.

Datatilsynet slår fast, at afgørelsen er truffet efter de nye GDPR-regler, men tilsynet understreger, at det har skelet til de gamle regler i afgørelsen.

Hvordan vægtningen mellem de nye og gamle regler har været i Datatilsynets afgørelse, melder svaret intet om.

Læs også: Her er spørgeskemaet fra Datatilsynet: Se alle spørgsmålene, som du skal kunne svare på inden første GDPR-tilsyn




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere