Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Her er de 10 mest værdifulde brands i it-sektoren

IBM er vippet af pinden som det mest værdifulde brand i it-verden, efter at Accenture i 2018 har hævet sin brandværdi med over 50 procent. Se hele listen her.

Accenture er det mest værdifulde varemærke, når det kommer til it-servicevirksomheder.

Det fremgår af en rapport fra strategi- og analyse-virksomheden Brand Finance, der hvert år rangerer de 500 mest værdifulde brands i verden.

Ifølge Brand Finances beregninger er Accentures brand steget med 56 procent i værdi siden 2018. Det betyder, at brandet Accenture lige nu er 26,3 milliarder dollars svarende til knap 173 milliarder kroner værd.

Accenture omsatte i 2018 for 39,6 milliarder dollar og har globalt næsten 470.000 medarbejdere heraf knap 600 i Danmark.

Læs også: Accenture-boss: 'Intelligent enterprise' og 'frictionless business' - disse fem trends bliver afgørende for din succes i 2019

Samtidig må IBM i år se sig hensat til andenpladsen med en brandværdi på 20,4 milliarder dollars svarende til omkring 134 milliarder kroner.

Ifølge Brand Finance bør IBM fokusere på at udvikle nye teknologier så som cloud og sikkerhedssoftware i stedet for ældre forretningsenheder, hvis IBM skal gøre sig forhåbninger om at øge sin brandværdi i de kommende år.

Læs også: IBM leverer solidt regnskab: Øger omsætningen for første gang i otte år.

På tredjepladsen finder vi indiske TCS, hvis brandværdi er under halvt så meget værd som Accenture. Ud over TDC har de tre andre indiske it-leverandører Infosys, HCL og Wipro også fundet vej til top 10 over de mest værdifulde brands i it-servicekategorien.

Som en ny spiller på listen finder vi i år NTT Data på en niendeplads.

Brand Finance udregner værdien af brands ved blandt andet at se på den netto økonomiske gevinst, som en ejer vil opnå ved at licensere brandet på det åbne marked.

Listens top 10 ser således ud:

1. Accenture - brandværdi: 20,3 milliarder dollar.
2. IBM - brandværdi: 20,4 milliarder dollar.
3. TCS - brandværdi: 12,8 milliarder dollar.
4. Cognizant - brandværdi: 8,7 milliarder dollar.
5. Infosys - brandværdi: 6,5 milliarder dollar.
6. Capgemini - brandværdi: 6 milliarder dollar.
7. DXC Technology - brandværdi: 5,5 milliarder dollar.
8. HCL - brandværdi: 4,6 milliarder dollar.
9. NTT Data - brandværdi: 4,3 milliarder dollar.
10. Wipro - brandværdi: 4 milliarder dollar.

Læs også: Her er de konsulenthuse, der præsterer bedst lige nu: Se, om din virksomhed er med på listen med årets 65 vækstkometer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere