Skarp kritik af bredbåndsmarkedet: TDC og elselskaberne har delt landet, og nu stiger priserne - men snart kan vi frit vælge udbydere

Forbrugerrådet mener, at TDC og elselskaberne har delt bredbåndsmarkedet mellem sig og nu blot kan hæve priserne. Men det er en forsimplet fremstilling, mener Dansk Energi. Og der er klar bevægelse mod mere konkurrence.

Artikel top billede

Danmark er delt mellem TDC og elsselskaberne, når det gælder bredbånd, og det er skidt for konkurrencen og priserne, mener Forbrugerrådet ifølge Finans.

Baggrunden er, at flere udbydere har hævet bredbåndspriserne med 5 til 15 procent her fra årsskiftet.

TDC ejer stort set alle bredbåndskabler i Storkøbenhavn, og derfor er konkurrencen der meget lille, lyder det fra Forbrugerrådet.

Det mener også, vi har tilgode at se, om TDC’s åbning af kabeltv-nettet er attraktivt nok for konkurrenter til at give lavere forbrugerpriser.

Elselskaberne har ifølge Finans hidtil brugt 16 milliarder kroner på at grave fiber ned.

For at hive den investering hjem, er kunderne henvist til at bruge elselskabernes egne internet- og indholdsleverandører, Waoo og Stofa.

"Når elselskaberne graver fibernet ned til andelshaverne, er der tale om en stor anlægsinvestering, hvor man som kunde ofte betaler meget lidt for at blive tilsluttet. Så indtjeningen kommer primært fra abonnementer på bredbånd," siger Thomas Woldiderich, telepolitisk chef i Dansk Energi til Finans.

Han forklarer de seneste prisstigninger med, at fiberselskaberne skeler til TDC's prissætning. Prisen afhænger blandt andet af investeringsbehov, konkurrencen og forbrugernes villighed til at betale.

Men ifølge Finans er bredbåndsmarkedet på vej ind i en ny situation, hvor alle kabler bliver åbnet for konkurrence, så alle forbrugere frit kan vælge mellem udbyderne.

Eksempelvis har elselskabet Eniig åbnet sin fiberinfrastruktur for Yousee, og Finans erfarer, at der forhandles om tilsvarende åbning af fibernettet andre steder i landet.

"Det bliver det afgørende skridt mod en bedre konkurrence, som også vil gavne bredbåndspriserne for forbrugerne," siger Poul Noer, chefkonsulent i Dansk Erhverv til Finans.

TDC er ved at grave nye fibernetkabler ned i Storkøbenhavn med det formål at åbne det helt for konkurrenterne, skriver Finans.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S