Den danske e-handel bulder fortsat frem, men flere mørke skyer trækker sig sammen i horisonten

2018 blev et godt år for den danske e-handel 2018, men flere tendens kan give grund til bekymring.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Små 200 millioner varer har danskerne købt hjem via de digitale e-hylder igennem 2018, hvilket i alt udløste næsten 130 milliarder kroners omsætning i de danske e-butikker.

Det skriver FDIH i selskabet årlige e-handelsanalyse.

I forhold til forrige år er det en rekordstigning for danskernes købelyst online med et mersalg på næsten 15 milliarder kroner i forhold til 2017.

”Det er et meget flot resultat, som endnu en gang viser, at nethandel er blevet helt naturlig for forbrugerne – hvad enten de skal købe dagligvarer eller rejser,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, som står bag E-handelsanalysen.

Rent procentuelt er den årlige udvikling dog den laveste i de seneste otte år med en samlet vækst på 13 procent.

Se også: Ny rapport: Danskernes e-handel runder 140 milliarder kroner i 2018 - få hele rapporten her

Mobilen og udlandet vinder andele

Mens desktop-maskiner fortsat er de mest populære, når der skal handles på nettet, vinder mobilen terræn, når der skal søges efter indkøb online.

I 2018 blev 51 procent af søgninger efter nye produkter foretaget på en pc eller en mac, mens smartphonen blev anvendt i 28 procent af søgningerne. I den disciplin er tabletten nu nede på 17 procent.

Når der skal betales, er desktop-computeren mere populær - over tre ud af fem handler afsluttes på pc’en eller mac’en.

Mens den danske nethandel vinder frem, køber danskerne stadigt flere og flere varer i udlandet.

I 2018 gik en tredjedel af online-omsætningen til udenlandske e-butikker, mens andelen i 2013 kun var lidt over en fjerdedel.

Den udvikling bekymrer FDIH-direktør Niels Ralund, som ser en voksende udfordring for danske e-butikker:

”Den stigende digitale grænsehandel presser virkelig de danske virksomheder, og hvis det fortsætter, risikerer vi at miste arbejdspladser og penge til fællesskabet,” forklarer han mens han samtidig kritiserer tjenester som den amerikanske-kinesisk Wish for at snyde med moms- og toldregnskaberne.

Danskernes tre foretrukne netbutikker er Zalando, Amazon og H&M som tegner sig for henholdsvis 3,4, 2,0 og 1,9 procent af den danske nethandel i 2018.

Hele rapporten kan læses på FDIH hjemmeside.

Læs også: Konkurrerende algoritmer kan 'samarbejde' om at hæve priserne på nettet: “Det risikerer i sidste ende at skade forbrugerne”

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird