Konkurrerende algoritmer kan 'samarbejde' om at hæve priserne på nettet: “Det risikerer i sidste ende at skade forbrugerne”

Priser, der regulerer sig sel,v er ved at blive normen for detailvirksomheder som Amazon. Men det kan være til stor skade for forbrugerne, advarer forskere bag en ny rapport.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Næste gang du køber nye løbesko eller en ny trøje på Amazon eller en anden detailvirksomhed på nettet, så er prisen formentlig ikke bestemt af en salgschef, men af en algoritme, der sammenligner prisen hos konkurrenterne.

Det skriver mediet technology review.

Pris-algoritmer er nemlig blevet dagligdag for detailbutikker på nettet i takt med, at systemerne er blevet billigere og lettere at implementere, skriver mediet.

Den type prisregulering har længe været kendt i fly- og hotelbranchen, hvor mange kunder efterhånden har erfaret, hvor hurtigt og ofte priserne skifter.

Læs også: Lovforslag: Vigtige sags-beslutninger skal måske kunne tages af algoritmer uden at borgere høres først

Men selvom teknologien er smart for virksomhederne, så peger en ny forskningsrapport ifølge technology review på, at det kan blive problematisk.

Systemerne lærer nemlig at samarbejde med konkurrenterne og hæver sammen i al hemmelighed priserne for forbrugerne.

Algoritmer lærte af hinanden

Rapporten er udarbejdet af forskere på det italienske universitet i Bologne, der har bygget to algoritmer, som blev sat til at regulere deres egne priser.

Kort tid efter kunne forskerne se, at de to ellers helt uafhængige algoritmer begyndte at tage ved lære af hinanden, og placerede priserne langt højere end de ellers ville være.

Læs også: TV2 vil skrue op for brugen af algoritmer og ny teknologi: Gør sig klar til streaming-krig med Netflix og HBO

Ifølge technology review bekymrede det forskerne mest, at algoritmerne ikke efterlod nogen spor af, at de havde lært af hinanden.

“De lærer at samarbejde i al hemmelighed ved at prøve sig frem og lære af sine fejl uden at kommunikere med hinanden eller uden at være designet til at samarbejde,” siger forskerne ifølge mediet og fortsætter:

“Det risikerer at hæve priserne på varerne og i sidste ende skade forbrugerne.”

Læs også: Når big data bliver til kunst: It-folkene griner, til de opdager, at jeg anvender de fedeste algoritmer

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S