Mobilepay sætter Apple og Google til vægs: Så stort er forspringet på det danske marked

Mobilepay er den absolut mest populære løsning, når det kommer til mobilbetaling blandt danskerne. Konkurrenterne er langt bagefter, viser en ny undersøgelsen.

Artikel top billede

Det Danske Bank-udviklede Mobilpay cementerer sin position som den mest udbredte app til mobilbetaling.

I en ny Yougov-undersøgelse, som Nordea har fået foretaget, angiver hele 97 procent af aktive mobilbetaler, at de bruger Mobilepay.

Det skriver Berlingske.

Samtidig bruger 80 procent af danskerne en eller flere mobilbetalingsløsninger som for eksempel Mobilepay, Apple Pay, Google Pay, Fitbit Pay eller Mobilt Dankort.

Læs også: Mobilepay sender ved fejl besked til 1,6 millioner brugere

Men det er Mobilepay, der stjæler opmærksomheden.

Den næstmest populære mobilbetalingsløsning, det mobile Dankort, bliver kun brugt af knap 8 procent af respondenterne. På en tredjeplads finder vi Google Pay med 3,8 procent, mens Apple Pay bliver brugt af 3,3 procent.

Fortsat et stort marked at kæmpe om

Danskerne har fortsat ikke taget wearables som Garmin Pay, Fitbit Pay og Apple Watch til sig. Disse løsninger bliver kun brugt af 0,22 procent af de mobile betalingsbrugere, viser undersøgelsen.

Undersøgelsen peger på, at der fortsat er mange danskere, der slet ikke bruger deres mobil til at betale med. Der er stadig et stort marked at kæmpe om for de mobilbetalingsløsninger, der forsøger at tage kampen op mod Mobilepay.

"Selv om mobilbetalinger er blevet populær, bruger 925.000 danskere endnu ikke mobilbetaling. 157.000 forvewnter, at de vil komme i gang med mobilbetaling i løbet af i år, mens en lille halv million siger blankt nej tak," lyder det fra Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom hos Nordea.

Læs også: MobilePay dropper Apple Watch, ikonisk iPhone og andre populære smartphones: Se dem her

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job