Annoncører trækker sig fra YouTube efter pædofiliskandale

YouTube bliver i kraftige vendinger kritiseret for at blive brugt af pædofile til at finde videoer af letpåklædte børn og dele stødende materiale. Det får nu flere store virksomheder til at stoppe annoncering på platformen.

Artikel top billede

Disney, Nestlé, Fortnite-virksomheden Epic Games, Dr. Oetker, McDonald's og AT&T har stoppet deres annonceringer på YouTube, i hvad der ser ud til at kunne blive en kommerciel shitstorm mod videodelingstjeneste.

Det sker efter, at en række internationale medier kan fortælle, at et netværk af pædofile blandt andet bruger YouTube til at finde videoer af mindreårige. I kommentarfelterne angiver de pædofile ofte med tidskoder steder i videoerne, hvor børnene er let påklædte og deler andet stødende materiale.

Danske Spies har også valgt at indstille sin annonceringer.

"Vi ved endnu ikke så meget om, hvad der er foregået. Men hvis bare der er den mindste mistanke, så trækker vi os indtil videre. For det er ikke noget, som vi vil sættes i forbindelse med. Vi sælger jo familierejser," siger kommunikationschefen, Lisbeth Nedergaard, til TV 2.

Læs også: Efter fire års ventetid: Nu kommer YouTube Kids til Danmark

Video på YouTube satte gang i skandalen
Historien stammer fra en video på YouTube, der lige nu er blevet vist over to millioner gange med knap 14.000 kommentarer.

Her demonstrerer amerikanske Matt Watson, hvor nemt det er via YouTubes søgealgoritme og kommentarsystem at finde og dele erotiske videoer af børn i badetøj eller i andre sårbare situationer, der er uskyldigt delt af børn og deres forældre.

”Det, der foregår, er at sammenligne med, hvis de her piger var nede på legepladsen, og der var en gruppe mænd, der satte sig ned ved siden af dem, og kiggede dem op under skørterne. Det ville der blive grebet ind over for hurtigt. Men her er det skjult og svært at gennemskue”, siger Kuno Sørensen fra Red Barnet til Politiken.

YouTube, der ejes af Google, oplyser, at selskabet har fjernet noget af det indhold, som ikke lever op til dets regler på området. Selskabet tilføjer, at det har stoppet kommentarsporet for millioner af videoer, der inkluderer mindreårige.

"Der er mere, der skal gøres, og vi fortsætter med at arbejde på at blive bedre og fange overgreb hurtigere," lyder det fra YouTube ifølge Reuters.

Læs også: YouTube truer med at afskære EU-borgere fra at se millioner af videoer i copyright-debat

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S