Telenor, 3, TDC og Telia politianmeldes for ulovligt telefonsalg: TDC, Telenor og Telia betaler store bøder

Forbrugerombudsmanden politianmelder fire teleselskaber for ulovligt telefonsalg. Tre af selskaberne erkender overtrædelserne og betaler store bøder.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Forbrugerombudsmanden anmelder de fire store teleselskaber herhjemme for ulovligt telefonsalg.

Det drejer sig om TDC, Telenor, 3 og Telia, som ifølge Forbrugeromdbudsmanden i strid med loven har ringet til forbrugere for at sælge ydelser uden først at have fået tilladelse til at ringe.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har selskaberne oplyst, at de i ‘langt de fleste tilfælde’ har fået samtykke fra de pågældende forbrugere.

Men det har de pågældende afvist at have givet over for Forbrugerombudsmanden.

Telenor, TDC og Telia har allerede erkendt at have brudt loven. De har alle accepteret at betale store bøder for lovovertrædelserne.

TDC har såldes betalt 250.000 kroner, mens Telenor har betalt 400.000 kroner og Telia 225.000 kroner.

“Telefonsalg til forbrugere er forbudt uden forbrugerens samtykke. Både leadvirksomheder, der indhenter og sælger forbrugerens samtykke til at blive kontaktet, og virksomheder, der anvender samtykket, er ansvarlige for at overholde loven. Leadvirksomhederne har efter vores opfattelse solgt ugyldige samtykker, som tele- og energiselskaberne har brugt til at kontakte forbrugerne med,” lyder det fra Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Ifølge Forbrugerombudsmanden drejer sagerne sig om:

- Telenor (opkald fra Telenor + CBB Mobil), leadvirksomheden Adtak Medier og New Lead Media som leadformidler/databehandler. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 50 forbrugere. New Lead Media er politianmeldt for i 32 af forholdene at have medvirket til overtrædelse af reglerne ved at have videreformidlet oplysningerne om forbrugerne fra Adtak Medier til Telenor.

- Hi3G (opkald fra 3Business + Oister) samt leadvirksomhederne SG Marketing, Leadpartnerog Quality Sales. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 24 forbrugere samt tre indehavere af enkeltmandsvirksomheder.

- TDC (opkald fra Telmore + Fullrate) samt leadvirksomheden Adtak Medier. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 25 forbrugere.

- Telia (opkald fra Telia + Call Me) samt leadvirksomheden Adtak Medier. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 22 forbrugere.

Du kan læse mere hos Forbrugerombudsmanden her:

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    EXCHANGE Driftskonsulenter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job