Foto: Christoffer Lund-Hansen

IBM vinder Serviceplatform-udbud til 500 millioner kroner

IBM vipper Systematic af pinden og vinder den 500 millioner kroner store kontrakt om videreudviklingen af Serviceplatformen.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium

Det får du i artiklen

  • Indblik i udbuddet om Serviceplatformen
  • Læs hvorfor IBM nu overtager opgaven fra Systematic
407
2:15 min
IBM har vundet genudbuddet af den fremtidige drift, vedligehold og videreudvikling af Serviceplatformen, der er del af den fælles kommunale it-infrastruktur.

Det betyder, at Kombit og IBM vil underskrive en kontrakt, som har en værdi på 500 millioner kroner, efter en såkaldt stand still-periode, som udløber ved udgangen af marts 2019.

Aftalen betyder også, at IBM overtager driften af Serviceplatformen fra aarhusianske Systematic, der har stået bag driften siden 2013.

Det oplyser Kombit i en meddelelse.

"IBM har leveret et tilbud, som fuldt ud lever op til de krav og forventninger, vi har stillet til den kommende leverandør i udbudsmaterialet – det gælder blandt andet sikker drift og videreudvikling af fremtidens Serviceplatform," lyder det fra Kombits markeds- og innovationschef Inge Speiermann Vognsen, i meddelelsen.

Læs også: IBM scorer nye milliardkunder på gammelt marked - men opgør om den danske model er en bombe under selskabets spirende forretningsområde

Tumultarisk udbudsforløb
Med valget af IBM som leverandør kan Kombit endelig sætte punktum for et uskønt udbudsforløb, hvor Kombit i april 2018 måtte annullere udbuddet af Serviceplatformen som følge af for lav interesse blandt it-leverandørerne.

Det kan du læse mere om her: Kombit på trapperne med nyt udbud til halv milliard kroner

Nu træder Serviceplatformen ind i en afklaringsperiode og efterfølgende transition, hvor den tekniske løsning såvel som drift, support og vedligehold flyttes til IBM.

Kombit oplyser desuden, at transitionsforløbet planlægges på en måde, som sikrer, at anvenderprojekter og den kommunale administration mærker så lidt til leverandørskiftet som overhovedet muligt.

De nærmere planer for transitionen offentliggøres ifølge Kombit senere på foråret.

Serviceplatformen er en integrationsplatform, der på ét sted samler de data, som kommunal it-systemer ofte anvender.

De services, der udstilles på Serviceplatformen, giver kommuner og it-leverandører en ensartet måde at få adgang til at anvende data til kommunale it-systemer, uden at der for hvert it-system skal forhandles og laves aftaler med den enkelte kildeleverandør.

Læs også: IBM i gang med konsolideringsbølge i Norden: Her er de store outsourcing-aftaler for milliarder af kroner, som selskabet har landet i den seneste tid



Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Sådan ser det intelligente drømmekontor ud: Her kæmper 240 mennesker om 150 siddepladser - og de elsker det

0 Premium-indhold

Proact får ny landechef i Danmark efter stor omstrukturering: Dansk topchef færdig efter 16 år i selskabet

0 Premium-indhold

Dansk outsourcing-selskab har vendt skuden efter syv år med underskud: "Vi har inviteret hele firmaet ud at rejse som en kollektiv fejring"

0 Premium-indhold

Hydro Danmark stadig ramt fire døgn efter globalt hackerangreb: "Vi har i øjeblikket problemer"

0 Premium-indhold

Oticon har sat turbo på agil udvikling med rammeværket SAFe: "Det giver bedre styring og en ro i organisationen og en større arbejdsglæde blandt medarbejderne"


Premium
Sådan ser det intelligente drømmekontor ud: Her kæmper 240 mennesker om 150 siddepladser - og de elsker det
I Polys kontor er det lykkedes at klemme 240 ansatte i et kontor med 150 siddepladser. Aligevel er medarbejdertilfredsheden er i den absolutte superliga.
Computerworld
Her er Kinas næste stjernemobil: Huawei P30
Seneste lækkede detaljer om Huaweis næste toptelefon, Huawei P30, lader ikke meget tilbage til fantasien.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Få en personlig demo af det moderne intranet anno 2019
At vælge den bedste, eller skal vi kalde det, den rette intranetplatform til din virksomhed eller organisation, er ikke nødvendigvis nogen let opgave. Sammenlignet med andre stykker software eller værktøjer til udførelse af specifikke behov, ja så er et intranet typisk en platform, der skal implementeres på tværs af hele virksomheden. Er et nyt intranet på virksomhedens tegnebræt for 2019 er dette din mulighed for at få en personlig demo af Colibo.