Artikel top billede

Udbetaling Danmark anmeldt til Datatilsynet: Registrerede fejlagtigt oplysninger om 4.500 borgere: "Vi ikke har tænkt os godt nok om"

Oplysninger om en partrepræsentants samlivsstatus, børn og forældre er ved en fejl blevet indsamlet af Udbetaling Danmark, der nu har meldt sagen til Datatilsynet. I alt har Udbetaling Danmark indsamlet lignende oplysninger på 4.500 borgere.

Udbetaling Danmark har fejlagtigt registreret en række informationer om 4.500 partsrepræsentanter.

Det skriver TV2 Østjylland.

Ifølge mediet har Udbetaling Danmark kendt til problemet siden efteråret 2018.

"Vi fik et nyt, godt familieydelsessystem for små to år siden, men det her er et hjørne, hvor vi ikke har tænkt os godt nok om," lyder det fra pressechef hos Udbetaling Danmark, Mette Beck, til TV2 Østjylland.

Fejlen er endnu ikke rettet. Det bliver ifølge Mette Beck først i løbet af slutningen af sommeren.


Udbetaling Danmark hører under ATP Koncernen og er en offentlig myndighed, der står for udbetaling af en række offentlige ydelser.


Søren anmeldte sagen
Det er Søren Nellemose Larsen, der har meldt sagen til Datatilsynet.

Det sker efter, at han selv som partsrepræsentant opdagede, at Udbetaling Danmark havde gjort hans cpr.nr. til et journalnummer. Søren Nellemose Larsen hjalp en veninde, der er bosiddende i Tyskland, og som lige havde mistet sin mand, med en sag om tilbagebetaling af familieydelse.

Herefter bed han mærke i, at Udbetaling Danmark havde indhentet oplysninger om hans børn, kone, mor og afdøde far.

En partsrepræsentant kan repræsentere en anden borgers sag i kommunen eller en anden offentlig myndighed. Det kan eksempelvis være at deltage i møder eller få aktindsigt.

Ifølge Udbetaling Danmark er der ikke tale om følsomme oplysninger, men jurist og vicedirektør hos Justitia, Birgitte Arent Eiriksson, siger overfor TV2 Østjylland, at Udbetaling Danmark ikke har nogen hjemmel for at registrere og behandle oplysningerne.

Datatilsynet har endnu ikke taget stilling til sagen, skriver TV2 Østjylland.

Læs også: Datatilsynet fordobler budgettet efter GDPR: Antallet af nye sager er steget med 147 procent på bare 12 måneder



Premium
NNIT åbner igen kontorerne for sine medarbejdere - snart vil alle være tilbage: Her er hele genåbningsplanen
De tomme mødelokaler og stille kontorer er ved at blive udskiftet med en summen af stemmer hos NNIT. Konsulenthuset er i gang med at eksekvere på en genåbningsplan, der skal munde ud i en fuld genåbning af kontorerne.
Computerworld
Ransomware-hackere krævede 15 millioner kroner: Betal og kom videre, lød det fra politiet
En fagforening med 1,3 millioner medlemmer blev i 2019 ramt af et ransomware-angreb, hvor hackerne krævede en løsesum på 15 millioner kroner. Myndighederne opfordrede dem til at betale løsesummen, men de valgte en helt anden løsning, og i stedet fandt de fysiske kopier frem og forsøgte at gendanne data.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.