Hver en fold af de mange baner, ser ud som var den sammensat af tape, pap og papir. At udvikleren alligevel er gået distancen for at tilføje det hele så mange gemte detaljer, gør kun oplevelsen mere fornøjelig.

Spilanmeldelse: Yoshi’s nyeste eventyr roder godt i kreakassen

Nintendo har givet deres grønne øgle et nyt forsøg som solo-stjerne og det er svært ikka at lade sig charmere.

Nintendos succesrate med egne udgivelser har mildest talt været imponerende, siden de for et par år siden sendte Switch-konsollen på markedet. Genudgivelser er blevet tilføjet lidt ekstra og er fremstået som noget lignende splinternye hits, mens også de originale udgivelser har vist giganten fra deres bedste side.

Det er måske denne selvtillid der har gjort at Yoshi, dinosauren der i første omgang blev tilføjet Mario-universet som en simpel medhjælper, nu også har fået et nyt forsøg for at gøre sig som hovedperson i eget spil.

Stjernestatussen så ellers sikker ud første gang Yoshi selv trådte i karakter, for Nintendo tog en overraskende og modig beslutning, og gjorde den grønne øgle til stjernen i efterfølgeren til et af de mest populære Mario-eventyr nogensinde. Således var det Yoshi der i Super Mario World 2: Yoshi’s Island måtte redde det spæde Mario-brødrepar fra skærende, hvilket blev gjort i et herligt platformspil fuld af kreativitet.

Det var dog hele vejen tilbage i 1995 og siden da er det Mario der har bevaret hit-raten mens Yoshi har måtte nøjes med lunkne eventyr, der aldrig helt er nået fortidens kvaliteter.

Tilgangen til det hele er dog frisk i Yoshi’s Crafted World, for foruden at opbygningen er en blanding af både gammel og nyt, er det hele også præsenteret via en grafisk indpakning så charmerende at man skal være særligt charme-resistent for ikke med det samme at finde et smil frem.

Se også: Anmeldelse: Det nye Mario-spil er en helt igennem vanvittig oplevelse af den slags, som kun Nintendo er i stand til at skrue sammen

Som det antydes i titlen, dækker ”Crafted” således over at alt i eventyret denne gang ser ud som var det lavet i hånden. Verdnerne, fjenderne, de mange dingenoter der skal indsamles og Yoshi selv, ser alle ud som var de stykket sammen af papir, farvet pap, tape, garn og alt det andet man kan finde i kreakassen.

Og der er ikke kun tale om øjenguf, for de virtuelle materialer har også alle sammen indvirkning på de opgaver man løbende bliver budt. Således leges der eksempelvis med perspektivet, hvor man både kan sende Yoshi’s vante kasteskyts mod forhindringer i både bag- og forgrund af billedet. Andetsteds skal fjender afsløres ved at hive dele af banerne i stykker.

Særligt sjovt er det dog når man får lov til at genbesøge de forskellige baner, men med et omvendt kameraperspektiv der tydeligt viser hvordan banerne er klistrede sammen, samt en masse andre hemmeligheder så gennemførte at denne spilmulighed hurtigt bliver et højdepunkt.

Alt denne originalitet er trukket ned over et platforms-eventyr, der heldigvis er gået tilbage til gamle dyder. Således bydes der på Nintendo-autentisk platformsaction af den slags hvor hver bane er fyldt med hemmeligheder, og det kun vil være de færreste der kan leve med blot at have gennemført en bane, når man samtidigt bliver fortalt hvor mange særlige mønter, blomster og diamanter man overså på sin vej.

Mindst lige så kærkomment er det dog også at hver ny bane byder på en ny mekanik, hvilket betyder at man hele tiden bliver budt på noget nyt. Faktisk er de forskellige mekanikker så mange, og flere af dem så gode, at man fra tid til anden kommer til at ønske at udvikleren havde valgt at genbruge de bedste. Det er et luksus-problem, men dog et man kan håbe på Nintendo vælger at gøre noget ved i form af en potentiel DLC-pakke.

Vælger man at tage på eventyr med Yoshi, skal man dog desværre ikke forvente at det kommer til at vare ved i længere tid. Udfordringen er ikke stor og trods at det kan være fristende at gå på jagt efter de mange hemmeligheder, kommer også de på et tidspunkt til at virke som en lidt kunstig forlængelse af de baner man allerede har bevæget sig igennem.

Yoshi’s Crafted World er et charme-angreb i spilform og herligt underholdende lige så lang tid som det byder på originale baner. Længden herefter tilføjes dog via genbrug og det er lidt ærgerligt at der ikke er mere originalt indhold med i pakken. Det til trods kan fans af den grønne øgle eller blot solide Nintendo-platformseventyr dog roligt give eventyret et forsøg.