Stort pensionsselskab i it-nedbrud: Brugere kan ikke længere se deres oplysninger

Et timelangt nedbrud hos forsikrings- og pensionskoncernen Topdanmark betyder, at brugere må gå forgæves efter deres pensionsoplysninger på nettet.

Artikel top billede

(Foto: PR-Foto)

”Det er sket en fejl” – det er den besked der plager en stribe brugere hos pensionsselskabet Topdanmark, når de forsøger at tilgå deres pensionsoplysninger.

Samtidig kan oplysningerne heller ikke indhentes igennem pensionsinfo, erfarer Computerworld.

Fejlen, som i timevis har plaget de berørte brugere, skyldes ifølge Topdanmarks kommunikationsdirektør Jens Langergaard forlængede svartider, som kan berøre de flere hundrede kunder der dagligt søger efter deres pensionsinfo.

”Der er i dag perioder med lange svartider, når man skal ind i sine pensionsoplysninger. Det betyder, at nogle af de 4-500 kunder der på en gennemsnitsdag søger deres pensionsoplysninger, oplever en fejl-meddelelse,” skriver han i en mail til Computerworld.

Jens Langergaard beklager de lange svartider for de berørte kunder og skriver i sit mail-svar at fejlen er blevet identificeret og i øjeblikket bliver adresseret. Problemet skulle blive løst i løbet af dagen.

Han pointerer samtidigt, at fejlmeddelelserne ikke skyldes det nye administrationssystem som selskabet introducerede i begyndelsen af april måned.

”Årsagen er identificeret og det er ikke fejl i vores nye administrationssystem, der er årsagen, men samspillet til hjemmesidens selvbetjenings-services. Vi forventer, at problemet med lange svartider er løst i løbet af dagen, og beklager overfor de kunder, der måtte have oplevet det,” lyder det i mailen fra selskabets kommunikationsdirektør.

Læs også: Topdanmark satser tungt på RPA: "20-40 procent af vores medarbejdere vil blive kraftigt berørt af automatisering de kommende 10 år"

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S