Artikel top billede

Thomas Erichsen er ny koncerndirektør hos Topdanmark. Han mener, at RPA har et kæmpe potentiale for forsikringsselskabet.
Foto: Steffen Villadsen (Foto: Steffen Villadsen)

Topdanmark satser tungt på RPA: "20-40 procent af vores medarbejdere vil blive kraftigt berørt af automatisering de kommende 10 år"

Forsikringsselskabet Topdanmark satser massivt på at lade digitale robotter tage deres del af slæbet. Det kommer til at få kraftig betydning for mellem 20-40 procent af virksomhedens omkring 2400 medarbejderes fremtidige arbejde, siger ny koncerndirektør med ansvar for teknologi og innovasion.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • En forklaring på, hvordan RPA-teknologien kommer til at ændre Topdanmark
  • Et indblik i hvilke opgaver robotterne løser
  • Ledelsens strategi for, hvad der skal ske med medarbejderne
1.234
6:15 min
På parkeringspladsen foran Topdanmarks hovedkontort i Ballerup er der afmærkede båse. Helt forrest ved indgangen er der kundeparkering, bagved holder direktionen, og der er såmænd også mærket af til handicapparkering.

Derudover holder kontorets 1800 medarbejderes biler sirligt mellem de lave hække. Men i øjeblikket strømmer en ny type medarbejdere til virksomheden. En type, der ikke har brug for parkeringspladser med afmærkede båse.

I marts 2016 satte Topdanmark sin første software-robot i arbejde og siden er området, der kaldes RPA (Robotic process automation .red) blevet et massivt indsatsområde for forsikringsselskabet.

Det fortæller den for nyligt tiltrådte koncerndirektør med ansvar for teknologi og innovasion, Thomas Erichsen.

”Vi kommer til at automatisere

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter