Amazon indrømmer: Der lyttes med, når den digitale assistent Alexa anvendes

Brudstykker af samtaler mellem brugerne og den digitale assistent Alexa kan ryge videre til tredjeparter hos Amazon.

Artikel top billede

Amazons Echo-højttalere har den digitale stemmestyrede assistent 'Alexa' ombord. Overraskende mange kan lytte med, når du taler med den.

Når der konverseres med Amazons digitale assistent ’Alexa,’ lytter den stemmegenkendende kunstige intelligens med.

Men nogle mennesker kan også lytte med.

Nyhedsmediet Bloomberg skriver, at en kopi af de lydfiler, der deles mellem bruger og Amazons servere, kan ryge videre til menneskelige kontrollører, med det formål, at kvalitetssikre og forbedre tjenesten.

Lydklippene bliver aflyttet, transkriberet og annoteret, lyder det.

”Vi tager sikkerhed og beskyttelse af brugernes privatliv enormt seriøst,” lyder det i en meddelelse fra selskabet som understreger at det kun er yderst få lydklip der aflyttes:

”Vi annoterer kun en ekstremt lille brøkdel af Alexas stemmeoptagelser for at forbedre brugeroplevelsen”.

Læs også: Amazon forventes at lancere op til otte nye Alexa-produkter: Snart kan du måske tale med din microbølgeovn

Deler ’muntre optagelser’

I deres undersøgelse, som involverer syv Amazon-ansatte, noterer Bloomberg, at en stor medarbejderstab er ansat til at aflytte, transkribere og tage forklarende noter fra Alexa-samtalerne.

Her har Amazon dedikerede afdelinger i både USA, Costa Rica, Indien og Rumænien. Her skal de ansatte hver især behandle op til 1000 lydfiler på en ni timers vagt.

Deres arbejde beskrives som værende hovedsageligt rutinepræget. Et eksempel kan være en talebid, hvor ’Taylor Swift’ udtales.

Her kan arbejdet bestå i at skrive en forklarende note, hvor der henvises til, at navnet Taylor Swift ikke er et hvilket som helst navn, men ofte vil være en henvisning til musik med sangstjernen Taylor Swift.

Holdene benytter også et internt chatrum til i fællesskab til at afkode en mudret optagelse - men også til at dele ’muntre optagelser’.

I enkelte tilfælde er potentielt stødende eller endda kriminelle optagelser dukket op.

To ansatte bekriver, hvordan de lyttede til optagelser, der lød som seksuelle overgreb. I de tilfælde blev det interne chatrum benyttet som sted at hente support og aflaste de stressende oplevelser.

I Amazons FAQ-dokumentation til Alexa, nævner selskabet intet om, at deres ansatte potentielt kan lytte med, når der tales til Alexa-tjenesten.

Se også: Først indtog den stemmestyrede hjælper hjemmet: Nu gør Amazon Alexa klar til at indtage arbejdspladsen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S