Huawei overtager Apples plads som verdens andenstørste smartphone-producent

Med en enorm vækst i antallet af smartphones-leverancer stryger Huawei igen ind på pladsen som verdens andenstørste smartphone-producent.

Artikel top billede

Positionen som verdens nummer to, når det kommer til leverancer af smartphones, indehaves nu af kinesiske Huawei, der overtager pladsen fra Apple.

Det skriver Bloomberg på basis af en analyse fra IDC.

Huawei overhalede ellers Apple i begyndelsen af 2018, men måtte se sig slået mod udgangen af året.

Men nu har Huawei altså passeret forbi Apple, og vurderes at have en markedsandel på lidt under 20 procent af markedet.

Apple sidder nu på knap 12 procent, mens Samsung har omkring 23 procent af det globale marked.

Læs også: Huawei kreerer helt ny produktkategori: Et fjernsyn med indbygget 5G

Vækst på 50 procent

IDC estimerer, at Huawei i dette kvartal har sendt 50 procent flere smartphones ud i markedet end samme kvartal i 2018. Ingen anden producent i top fire har formået at hæve volumen i seks kvartaler i træk, som Huawei har gjort, ifølge IDC.

"Det overordnede smartphone-marked fortsætter med at blive udfordret på næsten alle områder, men Huawei var i stand til at vækste forsendelser med 50 procent," lyder det fra Ryan Reith, programdirektør hos IDC Worldwide Mobile Device Trackers.

Læs også: Huawei P30 Pro – Denne mobil slår konkurrenterne ud på teknisk knock-out

Huawei har dermed taget et vigtigt skridt mod at indfri selskabets ambition om at blive den største smartphone-producent i verden - en titel som Samsung lige nu er indehaver af.

Ifølge IDC vil den nye top tre - Samsung, Huawei, Apple - holde stand året ud:

"Denne nye rangering af Samsung, Huawei og Apple er meget sandsynligt også, hvad vi vil se, når 2019 er omme."

Læs også: Telegigant har fundet sikkerhedsfejl i Huawei-udstyr

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job