Irland forbereder første GDPR-undersøgelse af Google om brug af adfærdsreklamer

De irske data-myndigheder tager nu for første gang hul på en undersøgelse af it-mastodonten Google.

Artikel top billede

Irlands svar på Datatilsynet har indledt sin første sag mod søgegiganten Google. Det er samtidig den første europæiske GDPR undersøgelse mod selskabet.

Undersøgelsen skal se nærmere på, om Google overholder de europæiske persondataregler, når det kommer til Googles brug af online-reklamer.

Det skriver mediet The Verge.

“Hver gang en person bruger en hjemmeside og der bliver vist en 'adfærdsreklame' på siden, så bliver personlig data, der beskriver den besøgende og hvad personen ser online sendt ud til hundredevis af virksomheder,” lyder det fra Johnny Ryan, der er chef for det irske tilsyn forud for undersøgelsen.

Irland er det primære datatilsyn over for Google i EU da selskabet har placeret sit europæiske hovedkvarter i netop Irland.

Derfor har andre datatilsyn, herunder det danske, også valgt at overdrager GDPR sager om netop Google til de irske myndigheder frem for at føre sagerne selv.

Læs også: Datatilsynet forbereder ny GDPR-sag mod Google: Samarbejder med en stribe andre EU-lande

Hvis det irske datatilsyn, DCP, finder et brud på GDPR, så kan det udløse en bøde på op til fire procent af selskabet globale omsætning. I Googles tilfælde vil det ifølge The Verge være 5,4 milliarder dollar eller hvad der svarer til over 36 milliarder kroner.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job