Visa: Kunstig intelligens forhindrer svindel for 165 milliarder kroner om året

Brug af kunstig intelligens er med til at forhindre, at Visa-kunder bliver ramt af svindel. I øjeblikket er denne type svindel på et rekord-lavt niveau.

Artikel top billede

Visas brug af kunstig intelligens betyder, at selskabet hvert eneste år forhindrer svindel for kere end 165 milliarder kroner.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Den kunstige intelligens er i stand til at identificere svindel ved at kortlægge indkøbsmønstre og bruge dem til at danne en profil over den enkelte kunde.

På den baggrund kan kunstig intelligens identificere transaktioner, der afviger fra normen og derfor kan være resultatet af misbrug.

Den adfærd, der ligger til grund for en transaktion, bliver via den kunstige intelligens grupperet på i alt 500 forskellige risiko-egenskaber, lyder det i pressemeddelelsen.

“En af de største udfordringer i forbindelse med betalingsformidlinger er at adskille de gode transaktioner fra de dårlige, som svindlere forsøger at gennemføre, uden at tilføje øget kompleksitet til processen,” siger Melissa McSherry, underdirektør i Visa, ifølge pressemeddelelsen.

Læs også: Facebook løfter sløret for sin egen kryptovaluta: Her er valutaen, der skal gøre Facebook til kæmpespiller på finansområdet

Sætter tal på for første gang

Allerede i 1993 tog Visa første gang algoritmer i brug for at identificere, hvor risikabel en given transaktion er.

Men ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau er det første gang, at Visa sætter ord på den værdi, som indsatsen har i kroner og øre.

I dag udgør svigagtige transaktioner 0,1 procent af det samlede antal transaktioner, og ifølge Visa er det et historisk lavt niveau.

Det er desuden Visas forventning, at den rate vil være halveret i 2025.

Den kinesiske finanskoncern Ping An har tidligere oplyst, at koncernen har sænket antallet af svindeltilfælde med 60 procent ved at tage kunstig intelligens i brug.

Det kan du læse mere om her:
Kunstig intelligens skal afsløre løgn hos kinesiske bankkunder

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car