Mette Frederiksen vil gå hele vejen: Klar til at indføre en ny skat på tech-giganter

Frankrig har netop vedtaget en ny skat, der skal ramme verdens tech-giganter. Nu melder den danske statsminister Mette Frederiksen (S) sig klar til at indføre en lignende skat herhjemme.

Artikel top billede

Den danske statsminister Mette Frederiksen (S) er klar til at gå hele vejen i kampen for at beskatte tech-giganter som Apple, Facebook og Google.

Det sagde hun ifølge Børsen, da hun tidligere på ugen var på officielt statsbesøg i den tyske hovedstad Berlin, hvor hun mødte den tyske forbundskansler Angela Merkel.

"Skat er en af de områder, hvor man kommer til at mærke, at der er kommet en ny dansk regering. Den tidligere regering lå helt forkert og var, synes jeg, i et meget kedeligt selskab, fordi man modarbejdede en beskatning af tech-giganterne," siger statsministeren til Børsen.

Til Børsen forklarer Mette Frederiksen, at hvis man hverken i EU eller OECD-regi er klar til at tage en beslutning om at beskatte tech-giganterne i fællesskab, så er Danmark klar til på egen hånd at indføre en tech-skat.

Læs også: Trods amerikansk vrede: Nu godkender franske politikere omstridt it-skat - 30 it-giganter er i skudlinjen

Opbakning fra støttepartier

I aftalen om “politisk forståelse” mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre og SF og Enhedslisten, der ligger til grund for den nye regering bliver det ligeledes påpeget, at regeringen og støttepartierne er enige om de globale tech-giganter “ikke i tilstrækkelig grad” bidrager til fællesskabet.

EU-landene har tidligere forgæves forsøgt at nå til enighed om en fælles tech-skat, men det forslag mødt modstand fra blandt andet Danmark.

Her frygtede den tidligere regering, at en europæisk skat - som primært vil ramme amerikanske tech-virksomheder - vil blive mødt af et modsvar fra USA, der eksempelvis kunne ramme den danske medicinal industri.

Læs også: Ni ting du bør bide mærke i i den nye regeringsaftale: Kan få betydning for it-sektoren

Frankrig har vedtaget ny skat

Frankrig har allerede gået enegang, og i går vedtog det franske senat at indføre en ny skat, der ventes at ramme i omegnen af 30 af verdens største tech-virksomheder.

Den nye franske skat betyder ifølge nyhedsbureauet Reuters, at digitale tjenester fra selskaber med en omsætning på over 25 millioner euro i Frankrig og en global omsætning på over 750 millioner euro skal betale en skat på 3 procent af deres omsætning i Frankrig.

Den franske skat er dog også blevet mødt med vrede i USA, hvor det amerikanske handelsministerium nu vil undersøge om den franske skat er konkurrenceforvridende.

Udover Frankrig og Danmark har også Østrig, Spanien, Italien og Storbritannien planer om at indføre en lignende skat.

Læs også: Forstå fiduserne: Derfor er det så svært for EU at gribe ind overfor it-giganternes smarte skattetrick

Læses lige nu

    Styrelsen For It og Læring

    Erfaren enterprise-arkitekt til tværgående arkitekturenhed

    Københavnsområdet

    Everllence

    Embedded Software Engineer

    Københavnsområdet

    JP/Politikens Hus

    Udvikler til integrationsteam i JP/Politikens Hus

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Guardsix har pr. 1. maj 2026 ansat Louise Sara Baunsgaard som Global Marketing & Communications Director. Hun skal især beskæftige sig med at positionere virksomheden som et europæisk alternativ i en tid, hvor cybersikkerhed i høj grad handler om geopolitik. Hun kommer fra en stilling som Co-Founder og CMO hos Get BOB. Hun er uddannet Ba.ling.merc fra CBS og har desuden en Mini MBA i marketing. Hun har tidligere beskæftiget sig med marketing og kommunikation i ledende nordiske roller hos bl.a. Meta og Nets. Nyt job
    Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

    Boris Sudar

    Renewtech ApS

    Steen Marquard,  Jabra, er pr. 15. juni 2026 udnævnt som Regional President for Norden og UK. Han er uddannet HD(O). Han beskæftiger sig med I sin nye rolle får Steen ansvar for at videreudvikle salget af virksomhedens professionelle lyd- og videoløsninger, samt styrke samarbejdet med channel teams og partnere på tværs af regionen. Udnævnelse
    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job