Denne afsindige hyper-elbil kan tankes op på under 10 minutter

Lotus Evija byder på knap to tusinde elektriske hestekræfter, sindssyge præstationer og ualmindelig kvik lynopladning.

Artikel top billede

Det kinesisk-ejede bilmærke med stolte britiske rødder, Lotus, er ude med en eldreven hypersportsvogn med et usædvanligt teknikblad.

Her arbejder i alt 1.972 elektriske heste sammen om at accelerere den blot 1.680 kilo tunge elbil fra nul til 100 km/t på under tre sekunder.

Er vejbanen ellers til det, kan de fortsætte indtil bilen når sin topfart på over 320 km/t.

Bilen hedder Evija og er den første bil fra den hæderkronede britiske sportsvognsfabrikant, siden den kinesiske bilproducent Geely overtog selskabet.

Den vilde elbil kommer givetvis til at være et sjældent syn med kun 130 styk i produktionsplanerne og en stykpris på 1,5 millioner pund. Altså godt 12 millioner kroner.

Se også: Ford byder snart ind med ambitiøs elbil: Kan slå rekorder på rækkevidde

Ekstrem hurtig opladning

De mange hestekræfter kræver et batteri der kan følge med, hvilket det kan gøre i op til 400 kilometer, før tanken er tom.

Lotus Evija vil dog kunne tankes ekstremt hurtigt op igen. Selskabet oplyser, at batteriet kan ræse fra 0 til 80 procents kapacitet på blot 12 minutter, mens en fuld optankning klares på 18 minutter med eksisterende 350 kW kvikopladere.

Pitstoppet vil dog kunne afvikles endnu hurtigere, når de første 800 kW-ladestandere dukker op. Får de lov til at tanke maskinen op, kan hele ladeseancen klares på ni minutter, forsikrer Lotus.

Herunder kan du ved selvsyn se, hvordan Lotus er sluppet af med at formgive sin brutale el-sportsvogn.

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly