Artikel top billede

Blev lanceret med bulder og brag: Så få udgaver solgte Apple af det hundedyre Apple Watch i guld

Den vanvittigt dyre guldudgave af Apple Watch blev aldrig noget stort salgshit. Det fremgår af et nyt portræt af Apples magtfulde driftsdirektør Jeff Williams, hvor vi også får fortalt historien om en afgørende beslutning han traf kort før lanceringen af det første nye store produkt efter Steve Jobs død.

Salgstallene for den eksorbitant dyre guldudgave af det første Apple Watch skulle blot tælles i fem cifre.

Det skriver det amerikanske erhvervsmedie Bloomberg i en portrætartikel om Apples driftsdirektør Jeff Williams.

I artiklen bliver der offentliggjort en række opsigtsvækkende detaljer om lanceringen af Apple Watch.

Fik ansvaret for Apple Watch

Jeff William bliver ofte fremhævet som topchef Tim Cooks naturlige arvetager, og siden 2013 har han stået i spidsen for udviklingen af Apple Watch, der var Apple første, nye, store produkt efter Steve Jobs død.

Uret blev lanceret med bulder og brag, og det vakte særligt stor opmærksomhed, da det kom frem, at Apple ville sælge det i en 18-karats guldudgave, der i Danmark kostede fra 85.000 og op til 140.000 kroner.

Læs også: Apple angriber urmarkedet med det tunge skyts - særligt en af verdens store ur-producenter lider

I markedsføringen af uret mobiliserede Apple blandt andet en hel hær af kendisser, og den ekstremte dyre guldudgave blev blandt andet set på håndledet af megastjerner som Beyonce, Pharell og den verdenskendte designer Karl Lagerfeld.

Men ifølge Bloomberg-artiklen nåede salgstallene af guldudgaven alligevel blot at ramme “de lave titusinder,” og efter få måneder blev dog kun solgt ganske få af dem.

Priser på over 100.000 er ikke opsigtsvækkende for Rolex ur i guld, men som Bloomberg konstaterer er det en dårlig investering for et stykke elektronik, der er forældet i løbet af få år.

Tog helt afgørende beslutning

Det fremgår desuden af Bloomberg-artiklen, at guldudgaven stort set var den eneste version, der var til at få fingre i umiddelbart efter lanceret.

Det skyldes ifølge mediet en afgørende beslutning af Jeff Williams, der førte til store forsinkelser på de resterende modeller.

For blot få måneder før, at det første Apple Watch blev lanceret i 2015 blev det opdaget, at enkelte medarbejdere, der testede uret fik allergiske reaktioner fra den type nikkel, som blev brugt i uret.

Ifølge Bloomberg er det et velkendt problem blandt armbåndsure, men alligevel valgte Jeff William at kasserede tusindvis af ure, der allerede var blevet produceret og i stedet iværksætte en helt ny produktion af ure, der brugte en anden type nikkel.

Læs også: Dommen over Apple Watch 4: Markedets bedste smartwatch - men priserne svinger mellem det høje og det urimelige

Forærede ure til ansatte

Samtidig oplevede Apple også, at et problem med urets såkaldte taptic-engine, der er det særlige vibrations-modul som Apples udviklede til uret, der ifølge de indledende tests viste sig ikke at være langtidsholdbare. Også i dette tilfælde valgte Jeff Williams at kassere flere tusinde ure, der i stedet blev foræret til ansatte hos Apple.

Beslutning der førte til massive ventetider hos forbrugere, der ønskede at få fingre i de nye ure, men som ifølge Bloomberg samtidig også sikrede, at mange tusinde forbrugere undgik af få defekte enheder.

På trods af alt det fik den første udgave af Apple Watch en lunken modtagelse. Blandt andet på grund af dårligt fungerende apps og en langsom processer.

Men i takt med at Apple har forbedret uret og i stigende grad positioneret Apple Watch som en sundheds- og fitness-enhed, så har Apple Watch ifølge Bloomberg sat sig på over halvdelen af markedet for fitness-trackere. Samtidig har Apple tidligere proklameret, at selskabet takket være Apple Watch er verdens største ur-producent.

Læs også: Med Jony Ives farvel til Apple er en æra forbi: Hans produkter har sat aftryk på en hel generation



CIO
Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?