Trods højere omsætning: Tesla-aktie får tæsk efter skuffende regnskab

Teslas skuffer i sit seneste regnskab: Til trods for markant vækst i omsætning er det ikke lykkedes selskabet at afværge endnu et stort underskud.

Artikel top billede

Tesla har på under et døgn fået sablet 12 procent af sin værdi.

Det skyldes markedets reaktion på selskabets seneste kvartalsregnskab, hvor klodens største elbilproducent måtte indkassere et underskud på i alt 408 millioner dollar, svarende til godt 2,73 milliarder kroner.

Det sker til trods for, at selskabet ifølge regnskabet mønstret en markant vækst i omsætningen fra 4,0 til 6,3 milliarder dollar.

Tesla-aktiens nedtur blev skærpet af, at selskabets medstifter og fungerende nummer to efter Elon Musk, CTO Jeffrey B. Straubel, annoncerede sin fratræden efter regnskabets publikation ved de amerikanske handelsmyndigheder.

Et lyspunkt i regnskabet er salget af klodens bedst sælgende elbil, Tesla model 3, som der i seneste kvartal blev solgt 77.900 styk af.

I mellemtiden døjer Tesla med at holde gang i salget af deres luksusbiler Model S og Model X, som igennem 2019 har leveret de sløjeste salgstal siden 2016.

Det svigtende salg af de dyrere Tesla-modeller afspejler sig i selskabets marginer, som i andet kvartal 2019 er reduceret til 18,9 procent. I samme periode året før nåede marginerne op på 20,6 procent.

Se også: Elon Musk utilfreds med stor Tesla-satsning: Nu har en stribe vigtige software-udviklere forladt selskabet

Vil holde kursen

I en investornotits, holder Elon Musk fast i 2019-målsætningen om sammenlagt at sælge mellem 360.000 og 400.000 elbil i løbet af året. Med et samlet styksalg på 158.200 biler i første halvår 2019, skal Tesla sælge over 200.000 elbiler inden udgangen af året for at møde den målsætning.

I Teslas mere langsigtede planer er lanceringen af den Model 3-baserede crossover, Model Y, som i efteråret 2020 skal konkurrere i det hastigt voksende marked for SUV-crossovers, skriver Bloomberg.

Nye produktionsfaciliteter i Kina vil samtidig øge Teslas kapacitet, så selskabet over de næste 12 måneder vil kunne fremstille en halv million biler, lyder det.

Læs også: Teslas splinternye Model Y ligner en Model 3 med plads til syv

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Software Developer

Nordjylland

KMD A/S

Customer Support Consultant

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil