Tradeshift advarer andre virksomheder mod det kinesiske marked: “Man ender med at føle sig snøret og manipuleret”

Den danske milliardvirksomhed Tradeshift har forsøgt sig på det kinesiske marked med stort besvær. Derfor advarer medstifter Mikkel Hippe Brun nu mod, at andre virksomheder gør som ham.

Artikel top billede

(Foto: Andy Highland)

Da medstifteren af Tradeshift Mikkel Hippe Brun tog til Kina for seks år siden for at skaffe virksomheden adgang til det kinesiske marked, var det ikke med gode oplevelser.

Derfor advarer han nu andre danske virksomheder mod at forsøge sig i en af verdens største økonomier.

“Man kommer som en blåøjet dansker og tror på win-win-partnerskaber, men ender med at føle sig snøret og manipuleret. Måden, man driver forretning på i Kina, er bare mere hård og kontant. Det er bare en helt anden kultur,” siger Mikkel Hippe Brun til erhvervsmediet Finans.

Tradeshift havde ellers allieret sig med rådgivere, der skulle hjælpe den danske milliardstartup ind på det traditionelt set svære marked.

Men på trods af forberedelsen begik Tradeshift alle de fejl man kunne, forklarer medstifteren til erhvervsmediet.

Kæmpe startupsucces

Den danske startupsucces rundede i maj sidste år en værdiansættelse på syv milliarder kroner, og dermed Tradeshift betegnes som en såkaldt 'unicorn'.

Det er en betegnelse, der bruges om startups, som endnu ikke er blevet børsnoteret, men alligevel har en værdi på mindst én milliard dollars.

Tradeshifts administrerende direktør, Christian Lanng, har tidligere forttalt til det amerikanske erhvervsmedie Bloomberg, at selskabet sigtede efter en børsnotering i løbet af de kommende 24 måneder.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse