Hver tredje virksomhed lever stadig ikke op til GDPR-krav

30 procent af de europæiske virksomheder kæmper fortsat med at få styr på GDPR et år efter, at den trådte i kraft. Det viser en ny rundspørge.

Artikel top billede

Selvom den europæiske persondataforordning, bedre kendt som GDPR, trådte i kraft for mere end et år siden, så overholder hver tredje virksomhed stadig ikke kravene.

Det viser en undersøgelse ifølge mediet ComputerWeekly.

Her svarer hver tredje europæiske virksomhed i undersøgelsen, at man ikke er sikre på, at virksomheden lever op til GDPR-regler.

Læs også: Her er millionregningen: Så meget koster GDPR de danske it-selskaber

Samtidig kan kun 57 procent af de adspurgte virksomher, med sikkerhed svare ja til, at de overholder GDPR, mens 13 procent svarer, at de ikke ved det.

Man skulle ellers tro, at der var motivation nok for at sætte sig grundigt ind i reglerne. Flere europæiske lande er nemlig allerede begyndt at udskrive bøder til dem, der ikke overholder reglerne.

I Danmark er det indtil videre blevet til to bøder fra Datatilsynet. De er givet til Taxa 4x35 og ID Design og lyder på henholdsvis 1,2 og 1,5 millioner kroner.

Datatilsynet kan dog ikke selv udskrive bøder, som man kan i de fleste andre lande.

Derfor er begge sager givet videre til politiet, der er i gang med at strikke de endelige sager sammen mod de to selskaber.

Danmark er blandt de lande i EU med flest brud på GDPR per indbygger. Flere peger dog på, at det ikke nødvendigvis er et udtryk for, at danske virksomheder er de dårligste til at overholde GDPR.

Læs også:

GDPR skaber snubletråde for kommunerne: “Juraen har fra tid til anden vundet over almindelig sund fornuft”

Danmark ligger i top med flest GDPR-brud: Overhaler kæmpe lande som Frankrig og Polen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse